FrågaFAMILJERÄTTBodelning31/05/2012

Bodelning på ena makens begäran

Jag har begärt bodelning av brf-lgh efter skilsmässa,men mitt ex bestrider detta krav trots det ingår i giftorätten. Hur länge kan han förhala detta genom utan att det händer något? Om han inte inkommer med papper till bodelningsmannen? Får han betala vite då eller vad händer? Kommer detta då att bara kosta mig pengar för att han inte medverkar? Vad säger lagen?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Du kan, för att få till stånd en bodelning, ansöka om stämning hos närmaste tingsrätt. Din före detta make kan alltså inte förhala en bodelning om du vill genomföra den. Med vänlig hälsning,
Linn TorstenssonRådgivare