Förändringar i bostadsrättslägenhet

Bor idag i bostadsrätt - vill köpa bostadsrätten ovanför mig som är till salu och koppla samman lägenheterna med spiraltrappa - för detta måste ett hål med diameter på 1,4 meter göras i golvet i den övre lägenheten - golvet är ej bärande och vid tänkta platsen innehåller ej ledningar för avlopp, värme, gas eller vatten - hålet kan vid behov fyllas igen och innebär inte en bestående förändring. Föreningen gillar inte iden och säger att de inte tänker tillåta detta. Måste jag verkligen ha deras tillåtelse? Enligt min uppfattning behöver jag ej förenignens tillåtelse - dock måste jag göra en bygganmälan till kommunens stadsbyggnadskontor och anlita en byggnadsingenjör för att göra ritningar.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Även om inte golvet skulle anses som en bärande konstruktion i huset kan den ändring du syftar till att göra anses som en annan väsentlig förändring (Bostadsrättslagen 7 kap. 7 § st. 1 mom. 3). Om detta är fallet krävs styrelsens tillstånd för att du ska få utföra åtgärden. Om den ändring du avser att göra ändrar lägenhetens karaktärsdrag är det en sådan förändring av lägenheten som kan vara till skada för föreningen. Ett hål i taket och en spiraltrappa mellan två lägenheter skulle kunna anses vara en väsentlig förändring eftersom karaktären ändras från två separata lägenheter till en stor lägenhet med två våningar. Det är svårt att ge ett exakt besked på frågan om tillstånd krävs eller inte i just detta fall och jag rekommenderar därför att du vänder dig till en fastighetsrättsjurist om du har bestämt dig för att få igenom ändringen utan att efterfråga styrelsens tillåtelse. Jag kan emellertid rekommendera att du försöker komma överens med styrelsen om en lösning som fungerar för alla. Även om du skulle ha lagen på din sida kan du på det sättet undvika onödiga rättsliga konflikter och dålig stämning i övrigt. Om du väljer att ändå genomföra åtgärden utan styrelsens tillstånd och det visar sig i efterhand att du inte hade den rättsliga befogenheten att utföra åtgärden i lägenheten kan föreningen välja att vidta rättsliga åtgärder. Du kan då åläggas att återställa lägenheten i dess tidigare skick och om ett sådant åläggande inte följs riskerar du att nyttjanderätten till lägenheten förverkas. Vänlig hälsning,
Petter BjörkstenRådgivare