BEVISBÖRDAN I BROTTMÅL

Hej! Fortsättningsfråga på svaret http://lawline.se/answers/13917. Tack snälla för ditt svar. Ville tillägga att de enbart hanterar kontanter som läggs i en låda, så skriver man i anteckningar vad som sålts, och sedan det som är "kvitto" sätts i en pärm, som alla chefer och alla kan komma åt. De är ändå SÄKRA på att det är jag. Men då som du säger "ställt utom alla tvivel" att det är jag. Det går ju inte när fler än jag har acces dit. Jag tänker på det här hela tiden, jag är inte rädd för att bli anklagad, bara att inte kunna bevisa att jag inte har gjort något. Vi räknade dessutom pengarna tillsammans varje onsdag och det stämde alltid.. alltid!!! Kommer polisen ta det i åtanke? :/ Jag tappade hoppet om "rättsväsendet" en gång då en närstående som blivit utsatt för sexuella övergrepp (på barn) blev släppt av just "ställt utom alla tvivel". Så jag är nu rädd att de ist DÖMER mig oskyldigt. :( Förlåt att det blev långt! Är så orolig. Tack för de fina jobbet ni gör!

Lawline svarar

Hej, Jag hoppas att du inte har något emot att jag besvarar din fråga istället för min kollega Johan som besvarade din första fråga. Precis som Johan gör jag, baserat på vad du skriver i denna och din föregående fråga, bedömningen att du inte löper någon större risk att bli fälld för något brott. Det troligaste är att polisen lägger ner förundersökningen på grund av bristande bevisning. Det är som sagt inte ditt jobb att bevisa att du är oskyldig, utan det är åklagaren som ska bevisa bortom rimligt tvivel att du är skyldig. Kan han inte göra det kan domstolen inte fälla dig. Det faktum att samtliga anställda kommer åt pengarna gör det i stort sett omöjligt att säkert bevisa vem som stulit. Det fall du beskriver med din närstående borde, hur dumt det här än låter, faktiskt vara en trygghet för dig. Det visar nämligen precis hur svårt det är att få någon fälld för brott och hur stark bevisningen verkligen måste vara. Mitt råd är att du avvaktar polisens utredning. Jag skulle baserat på din berättelse tro att den inte leder någon vart. Skulle du mot förmodan bli åtalad kommer du att bli tilldelad en försvarare som kommer att hjälpa dig. Jag hoppas att mitt svar har varit till hjälp. Jag förstår att du befinner dig i en jobbig och påfrestande situation och önskar dig lycka till. Tveka inte att höra av dig igen om du har ytterligare frågor. Vänligen,
Hampus SabelRådgivare