Förskott på arv

Min man och jag vill köpa min svärfars sommarstuga för under taxeringsvärdet. Den dag min svärfar går bort är vi osäkra på om det kommer att finnas tillgångar i dödsboet motsvarande gåvans värde, att fördela till övriga arvingar. Vi kan tänka oss att skriva in i gåvobrevet att vi är skyldiga att återbetala det belopp som saknas, för att inte övriga syskon ska känna sig förfördelade. Går det att göra och hur skriver man i så fall?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Att din man vill köpa sin faders sommarstuga till underpris kommer i juridisk mening att ses som ett förskott på arv. Det vill säga att den delen som motsvarar skillnaden mellan köpeskillingen och fastighetens nuvarande värde är ett förskott på ett arv till din make. Denna del kommer sedermera att avräknas på din mans arvslott vid ett senare arvstagande. Då din make inte enligt lag är skyldig att betala tillbaka den delen som inte kan avräknas på hans arvslott bör ni upprätta ett avtal vid förvärvet av sommarstugan för att uppnå er avsedda effekt. Ni bör således i köpekontraktet skriva in att en återbäringskyldighet föreligger vad avser överskottet, då återbäringskyldighet inte ensidigt kan åläggas någon sedan förskottet lämnats. Om ni inte vill skriva in återbäringskyldigheten i köpekontraktet kan ni upprätta ett separat avtal om vad avser återbäringsskyldigheten på sidan av, då det inte råder något specifikt formkrav vad avser denna. I och med detta hoppas jag att jag besvarat din fråga! Vänligen, Malin
Lawline RådgivareRådgivare