Efterarv för gemensamma barn, efterarv för syskon

Hej! Har en fråga om arv. Jag har 2 barn med en man som jag var gift med och som avled när barnen var små. Jag är numera omgift och min nuvarande man har inga egna barn. Har hört talas om något som heter efterarv och skulle vilja veta hur det kan påverka oss. Hur kan vi försäkra oss om att barnen (mina)ärver allt efter oss båda? Går det överhuvudtaget? Där är vad jag förstå 2 scenario. 1. Min man dör före mig och jag ärver honom. Vad händer då när jag dör? Min man har 2 syskon och 3 syskonbarn. 2. Jag dör före min man. Barnen har då rätt till sitt arv efter sin far. Hur stor andel är det? Och vad händer sedan när min man dör? mvh

Lawline svarar

Hej, tack för din fråga! När en make dör är huvudregeln, enligt 3 kap 1 § Ärvdabalken (ÄB), att kvarlåtenskapen tillfaller den andre maken. När den efterlevande maken dör kan frågan om efterarv aktualiseras vilket är en form av uppskjuten arvsrätt. Om du ärvde din make när han gick bort har era gemensamma barn rätt till sitt efterarv den dagen du dör. Den kvotdel av din förmögenhet som består av efterarv ärvde du med fri förfoganderätt, vilket kortfattat innebär att du får använda arvet men inte testamentera bort det, och den kvotdelen har sedan era gemensamma barn rätt till den dagen du går bort. Kvotdelen beräknas genom att ta den del som utgjorde arv efter barnens far genom den sammanlagda förmögenheten du hade efter att du fått arvet, du får då ut en procentsats. Exempelvis din avlidne make kvarlåtenskap var 50’ och efter att du erhållit det uppgick din förmögenhet till 100’. 50’/100’ = 0,5. Den dagen du går bort används den kvotdelen på den förmögenhet du har då; det utgör då barnens efterarv. Exempelvis om du vid din bortgång har 200’, då kommer 100’ att vara efterarvet som barnen får ut efter sin far (0,5 x 200’). 1. Om din man dör före dig och du ärver honom kommer hans syskon (och om de inte är vid livet deras barn) ha rätt till efterarv. Om ni vill undvika detta kan din man upprätta ett testamente där han låter dig ärva allt med full äganderätt vilket skulle utsläcka deras rätt till efterarv. När du dör kommer arvet fördelas efter dig som du önskar, alltså till dina barn. 2. Om du dör före din man kommer barnen att få ut efterarvet efter sin far innan en bodelning görs mellan dig och din man. En bodelning kommer sedan göras av det som återstår där din make får ta sin del av boet. Eftersom ni inte har gemensamma barn kommer din make inte att ärva dig utan din del av boet går direkt till dina barn, vilket framgår av 3 kap 1 § ÄB. Något efterarv aktualiseras alltså inte i den situationen att du dör före din make. För att återkoppla till din fråga om det är möjligt att göra så att dina barn ärver allt efter både dig och din make så är det möjligt. Eftersom han inte har några egna barn kan han testamentera bort hela sin förmögenhet antingen till dig eller direkt till dina barn. Ärvdabalken hittar du här: https://lagen.nu/1958:637
Frida KarlssonRådgivare