Objektivitetskrav på undervisning

Hej! Jag undrar om en gymnasielärare får uttrycka sina åsikter inför eleverna och framföra dem såsom fakta. Min lärare säger att Socialdemokraterna är för diktatur eftersom de är socialister, och att socialism är lika med diktatur. Vad finns det för lagrum som stödjer att läraren bör vara objektiv i sin undervisning?

Lawline svarar

Hej Skollagen, 1 kap. 5 § 3 st., stadgar att "Utbildningen ska vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet". Detta innebär ett objektivitetskrav, din lärare får inte presentera egna åsikter som om det vore fakta. Lärare har förvisso ändå möjlighet att uttrycka sina personliga åsikter, men det bör då preciseras att det är just personliga åsikter som framförs. Om din lärare framför personliga åsikter som fakta så bör du ta upp det med din rektor, som har möjlighet att vidta disciplinära åtgärder enligt gällande kollektivavtal. Lagen och den aktuella paragrafen hittar du här: https://lagen.nu/2010:800#K1P5S3 vänligen
Jimmy LyttbackaRådgivare