FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott24/05/2012

Styrelseledamots ansvar vid bokföringsbrott

Hej, Min sambo har blivit misstänkt för grovt bokföringsbrott. Något som kom som en chock för henne. Bakgrunden är att för sex år sedan kom hennes dåvarande sambo och bad hennes kriva på som styrelseledamot för ett aktiebolag som han hade skapat. Hon har ingen utbildning och jobbar som undersköterska, och har ingen aning om vad det innebär att vara det, men hon skrev på i god tro då han lovade henne att han skulle sköta allt. Sedan dess har hon inte haft något med bolaget att göra, och hon separerade från honom kort efter. Nu, sex år senare visar det sig att han har skött verksamheten genom att förfalska hennes namnteckningar och medvetet misskött bokföringen när det kommer till fakturor på 6 miljoner. Han hade nämligen försatts i personlig konkurs och därför använt henne för att kunna bedriva sin verksamhet. Finns det möjlighet att hon blir dömd för detta grova brott, trots att hon inte haft något med bolaget att göra och bevisligen inte haft en aning om vad det innebär att vara styrelseledamot. Hon har dyslexi och ingen som helst relevant utbildning. Hon har heller inte fått betalt eller tjänat ett krona på att sitta med i detta bolag. Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej, Tråkigt att höra att din sambo blivit utsatt för detta, har ni inte möjlighet att anlita en försvarsadvokat har ni rätt, enligt 21 kap. 3a§ Rättegångsbalken (RB) [https://lagen.nu/1942:740#K21], till en offentlig försvarare som betalas av staten (21 kap. 10§ RB). Detta är min bedömning av hennes situation såsom du har förklarat den. För att göra sig skyldig till grovt bokföringsbrott måste man enligt 11 kap. 5§ Brottsbalken (BrB) [https://lagen.nu/1962:700#K11] uppsåtligen eller av oaktsamhet åsidosätta bokföringsskyldighet enligt bokföringslagen (https://lagen.nu/1999:1078). Enligt uppgift har din sambo inte medvetet (uppsåtligt) gjort sig skyldig till grovt bokföringsbrott, eftersom hon inte varit medveten om hennes f.d. sambos handlingar. Dessutom har hennes f.d. sambo förfalskat hennes namnteckningar. Detta talar för att hennes f.d. sambo kan dömas för grovt bokföringsbrott, men din sambo kan inte det eftersom man, för att vara ansvarig för ett grovt bokföringsbrott, vanligtvis ska ha agerat uppsåtlig, alltså medveten om det agerande som utgjort själva brottet. Hon skulle däremot kunna vara skyldig till bokföringsbrott av normalgraden p.g.a. av hennes passivitet. Har det funnits indikationer på att det förelegat missförhållanden i bolaget har man som styrelseledamot ansvar att kontrollera och även ingripa. Du nämner att hennes f.d. sambo hade försatts i personlig konkurs, är detta något som din sambo var medveten om då hon skrev under som styrelseledamot för aktiebolaget kan det innebär att hon gjort sig skyldig till bokföringsbrott. Sett till omständigheterna skulle jag nog gissa att hon kan undvika ansvar, eftersom hon varken gjort någon ekonomisk vinning av styrelseuppdraget samt det faktum att hennes f.d. sambo har förfalskat hennes namnteckning. Hon är därmed inte att se som en faktiskt företrädare för företaget och kan då anses vara ansvarsfri. Detta är enbart en bedömning av hennes ansvar enligt de uppgifter som du lämnat, för att få en ordentlig bedömning borde din sambo kontakta en försvarsadvokat alternativt begära en offentlig försvarare.
Ingrid FaxingRådgivare