Upphovsrättsintrång att trycka upp bilder på Super Mario

Hej Lawline! Ponera att Trivial Pursuit har en kategori som handlar om TV-spel. Får man då använda en liten bild på Super Mario på baksidan av frågekorten eller är det ett intrång på copyrighten mot Nintendo?

Lawline svarar

Hej! Trots att de immaterialrättsliga reglerna är nationellt begränsade torde dock genom Sveriges anslutning till olika internationella avtal, främst TRIP-avtalet och Bernkonventionen, den svenska upphovsrättslagen tillämpas även på utländska verk (i förevarande fall japanskt) i Sverige. Upphovsrätt gäller till bl.a. konstnärliga verk (Lag om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk [URL] 1§). Lagens skyddade område är tämligen omfattande och tar sikte på andligt skapande. Figuren Super Mario torde utan problem uppnå de i förarbetena stadgade kraven på att ha "ett visst mått av självständighet och originalitet" (prop. 1960:17 s.49), i doktrin benämnt "verkshöjd". Med hjälp av det i doktrin införda dubbelskapandekriteriet, vilket innebär att ett alster erhåller skydd om det är uteslutet att två personer oberoende av varandra kan åstadkomma överensstämmande eller liknande verk (se härom även NJA 2004 s.149), kan konstateras att Super Mario-figuren är skyddad av upphovsrätten. Detta skydd uppkom i samband med att figuren skapades och kräver ej någon registrering. Förfarandet att på Trivial Pursuit-kort trycka upp bilder av Super Mario utgör ett upphovsrättsintrång dels genom att alstret tillgängliggörs allmänheten genom spridning (URL 2§ 1st, 3st 4p), dels genom att det är fråga om en exemplarframställning (URL 2§ 1st). Anges inte heller upphovsmannen (Nintendo) på korten torde även ett intrång i den s.k. ideella upphovsrätten föreligga då det är vad sedvänjan enligt gällande rätt förmodligen kräver (URL 3§). Någon inskränkning som skulle tillåta användningen av Super Mario-figuren på detta sätt står inte heller att finna. Det är t.ex. inte fråga om någon exemplarframställning för privat bruk (URL 12§). Sammanfattningsvis föreligger ett intrång i den upphovsrätt som tillkommer Nintendo såvida inte Trivial Pursuit skulle ha inhämtat Nintendos samtycke till användningen. Vanligen sker detta genom ett s.k. licensavtal. http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19600729.htm Vänligen
Patrik EmbladRådgivare