FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt23/05/2012

Umgänge

hej. jag har en tre månaders gammal pojke och jag och mitt ex har separerat nyligt. han har inte varit särskilt delaktig i omvårdnad och skötsel av pojken och klarar inte tex att trösta eller få pojken att känna sej trygg med honom. han vägrar att komma hem till mej och träffa pojken, han vill ha umgänget hemma hos sej och utan att jag är med. jag är pojkens primära anknytningsperson och han är van att vara med mej jämt. jag vill inte att han ska behöva fara emellan våra hem, tycker att han behöver lugn och ro och trygghet. hur ska vi lösa detta? jag har erbjudit mej att komma hem till honom med pojken, men att jag ska vara med under en övergångsperiod så att de får möjlighet att knyta an, och att han kan få lära sej att sköta pojken.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Bestämmelser kring vårdnad och umgänge med barn finns i föräldrabalken (FB). I 6 kap. 2a § finns en viktig bestämmelse, som anger att barnets bästa ska vara avgörande för alla beslut om umgänge, vårdnad och boende. Barnperspektivet är alltså tydligt och barnets bästa ska vara bestämmande för all form av umgänge. Barnet har, enligt 6 kap. 15 §, rätt att umgås med den förälder som barnet inte bor tillsammans med och du som vårdnadshavare har skyldighet att hjälpa till att få det att fungera. Enligt 6 kap. 18 § kan föräldrar få rätt till hjälp med att enas om vårdnad och umgänge från socialtjänsten. Om det inte fungerar och ni kan komma fram till en lösning är det till slut rätten som beslutar formerna för hur ett umgänge ska gå till, och då med principen om barnets bästa i beaktande. Hoppas att mitt svar har hjälpt dig! Med vänliga hälsningar
Kerstin EifrémRådgivare