Reklamation vid konsumenttjänst

Jag skulle ha fått flyttstädat, och detta var när jag sen kollade det, under all kritik. Jag har skrivit till flyttfirman att jag bestrider fakturan och skickat med bilder på hur det ser ut i lägenheten. Hur lång "reklamationsrätt" har man? Svaret jag fick var i alla fall att vi har bara en veckas garanti, så det är för sent att bestrida. ( Det var 10 dagar sen dom var där och städade, men smutsen som finns kvar är alltså bland annat i ugn, och under vasken mm. Så inte bara lite damm alltså ) Kan jag gå vidare med detta? Mvh Annika

Lawline svarar

Hej! Jag utgår från att du köpt tjänsten i egenskap av konsument, varför Konsumenttjänstlagen blir tillämplig. Reklamation behandlas i 17 §. Den stadgar att reklamation ska ske inom skälig tid från det att man märkt felet, eller borde ha märkt felet. Dock ska reklamation som skett inom två månader från att konsumenten märkt felet alltid anses ha inkommit i rätt tid, förutsatt att det inte var över tre år sedan tjänsten utfördes. Reklamation har med andra ord skett i rätt tid, Konsumenttjänstlagen är tvingande så till vida att den inte kan avtalas bort till konsumentens nackdel. Enligt 16 och 19 §§ så har du vid fel i tjänsten, som inte beror på dig, rätt att hålla inne så mycket av betalningen som krävs för att det ska utgöra en säkerhet för att avtalet fullföljs. Du kan sedan kräva att företaget rättar till felet enligt 20 §, alternativt kräva prisavdrag enligt 21 och 22 §§. Konsumenttjänstlagen hittar du här, läs gärna aktuella paragrafer: https://lagen.nu/1985:716 Lycka till! vänligen
Jimmy LyttbackaRådgivare