FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag21/05/2012

Bolagsformer

Jag och en kompis har funderat på att sälja blommor på torget under sommarperioden. Vi vill båda arbeta i bolaget och är beredda på att lägga in pengar i verksamheten om det skulle behövas. Vilken bolagsform passar bäst för detta ändamål?

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga. För att bilda ett aktiebolag krävs det ett aktiekapital på minst 50 000 kr. Andra bolagsformer än aktiebolag är enkelt bolag och handelsbolag. Enkelt bolag föreligger när två eller flera har avtalat att utöva verksamhet i ett bolag som inte är ett handelsbolag. Verksamheten behöver inte vara ekonomisk. Det måste finnas ett avtalsförhållande, ett gemensamt syfte samt en slags aktivitetsplikt. Handelsbolag föreligger när två eller flera har avtalat att gemensamt utöva näringsverksamhet i bolag som har förts in i handelsregistret. Om detta inte föreligger är det ett enkelt bolag. Skillnaden mellan enkelt bolag och handelsbolag är att ett enkelt bolag inte är en juridisk person vilket ett handelsbolag är. Handelsbolag är även ett rättssubjekt. Med vänliga hälsningar, Samira Kousha
Samira KoushaRådgivare