Störningar från omgivningen

Hej, Jag bor i en bostadsrätt på södermalm i stockholm sedan ett halvår tillbaka. Min granne kom och knackade på redan första dagen runt 18 och sa att jag hade på tvn för högt. Tittade på julkalendern med mina syskonbarn så hade på normal volym. Sedan dess har hon varit 2 gånger till runt samma tid, dvs inga sena nätter och jag har på normal volym så man hör vad de säger på tvn -musiken. Vilken volym är tilllåten och om det är tunna väggar får man inte då acceptera att det blir mer ljud från grannarna? Jag hör också mina grannar men tänker att så är det i ett flerfamlijshus mitt i Stockholm. Ohållbart och väldigt tråkigt, vad har jag för rättigheter?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Frågor gällande bostadsrätt regleras i bostadsrättslagen (1991:614), i fortsättningen BrL. Till bostadsrättshavarens skyldigheter ingår att denne vid användning av lägenheten skall iaktta allt som fordras för att bevara sundhet, ordning och gott skick inom eller utanför huset och inte får utsätta sin omgivning för störningar som i sådan grad kan vara skadliga för hälsan eller annars försämra deras bostadsmiljö att de inte skäligen bör tålas. 7 kap. 9 § BrL. Det finns således inga fasta gränser, utan man gör en bedömning från fall till fall. När man bedömer vilka störningar som måste accepteras får man söka stöd i den allmänna uppfattningen om vilka störningar den som bor i ett flerfamiljshus skall behöva tåla. Någon särskild hänsyn till människor som är känsligare än normalt kan följaktligen inte tas. Brott mot sundhet, ordning och gott skick består i allmänhet av störande ljud av onormal styrka och/eller varaktighet, vilket som kan bli aktuellt i ert fall. TV på hög volym, stampningar är exempel på störningar som under en längre tidsperiod inte kan tolereras. Det är de upprepade störningarna av onormal styrka som inte tolereras, enstaka tillställningar accepteras. Om det förekommer störningar i lagens mening skall föreningen ge bostadsrättshavaren tillsägelse att se till att störningarna genast upphör och eftersom det är en bostadslägenhet även underrätta socialnämnden i kommunen. Föreningen är skyldig att agera om de känner till att det förekommer störningar i boendet. Om inte bostadsrättshavaren rättar sig efter tillsägelsen anses nyttjanderätten förverkad enligt 7 kap. 18 § 1 st 5 p BrL. Detta leder till att föreningen är berättigad att säga upp bostadsrättshavaren med stöd av 7 kap. 20 § BrL. Vid en uppsägning som denna är bostadsrättshavaren skyldig att genast flytta och har alltså inte rätt till någon direkt uppsägningstid. Något som kan vara värt att notera är den bevisfråga som uppstår då din granne påstår att du beter dig på ett visst sätt. Det skulle troligtvis inte vara nog med en muntlig uppgift. Jag bedömer din grannes anklagelser som obefogade och utsiktslösa. Av det ni beskrivit kan jag inte göra någon annan bedömning än att det inte handlar om störningar och att din granne får acceptera "normalt ljud" från omgivningen. MvH
Mitar MarjanovicRådgivare