Arv

Hej, Min mamma har gått bort nyligen. Hon var omgift med Olle och de hade inga gemensamma barn, bara särkullsbarn varav jag är ensamt barn till min mamma. Min del i arvet är 50% och jag väljer att ta ut allt utom huset just nu. Olle får bo kvar i huset sä länge han vill eller tills han går bort. Den dagen Olle går bort eller väljer att han inte vill bo kvar, kan han eller hans barn sälja huset till vilket pris som helst? Ex, huset är värt 1500000kr och det blir sålt för 700000kr. Har jag något skydd så huset inte säljs för billigt?

Lawline svarar

Hej, Om du fortfarande har arv kvar att ta ut efter din mor, kommer du få efterarv efter Olles bortgång. Enligt ÄB 18:1 § skall egendomen förvaltas gemensamt. Då tillämpas reglerna i samäganderättslagen. Enligt denna lag får de inte vidta någon åtgärd utan ditt samtycke enligt SamL 3 § om det inte är något brådskande ärende. Du har med andra ord rätt att vara med i beslutsprocessen vad det gäller försäljning av huset efter Olles bortgång. Med vänliga hälsningar
Kevin ÖksuzRådgivare