Är testamente nödvändigt?

Hej Min farmor vill att jag ärver hennes lägenhet (bostadsrätt) när hon har gått bort, måste vi skriva testamente för detta eller är det helt riskfritt att ingen annan kommer och vill ha del av arvet ? Min far är död sedan ett par år, och farmor har inga andra barn jag är också det enda barnbarnet farmor är sambo men inte gift, dom har dessutom gjort upp att dom inte skall ärva varandra Så första frågan är, behöver vi skriva testamente ? Andra frågan är om man behöver betala arvsskatt, och hur den då beräknas lägenheten köpte hon för länge sedan för ca 20.000, idag är den nog värd runt 1.800.000

Lawline svarar

Hej, Regler om arv återfinns i ärvdabalken (ÄB), som du kan ta del av genom att klicka på följande länk: https://lagen.nu/1958:637 Av 2 kap. 1 § ÄB följer att arvlåtarens barn är dennes bröstarvingar och har således rätt att ta arv i första hand. Om barnet redan har gått bort, inträder dennes barn i dess ställe. Det innebär att du, enligt 2 kap. 1 § ÄB har rätt att ta arv efter din farmor. Det är därför inte nödvändigt att upprätta ett testamente, eftersom du redan med stöd av ovannämnda lagrum är berättigad åtminstone hälften av din farmors kvarlåtenskap. Om hon inte testamenterar egendom till förmån för någon annan är du berättigad all hennes kvarlåtenskap. Så länge bröstarvingar finns, d.v.s. så länge du lever, har ingen annan rätt att ta arv enligt arvsreglerna i 2 kap. ÄB. Det är först när inga bröstarvingar finns kvar som arvlåtarens föräldrar och syskon blir arvsberättigade, vilket följer av 2 kap. 2§ ÄB. Du behöver inte betala någon arvsskatt, eftersom arvsskatten i Sverige avskaffades 1 januari 2005. Jag hoppas att du härmed har fått svar på din fråga. Med vänliga hälsningar,
Azra SkorupanRådgivare