Tystnadsplikt för revisor och styrelse i bostadsrättsförening

Hej.Vid vår Brf.s årstämma begärde jag att få se,eller kopia på ett beslut av styrelse eller att revisorn kunde delge mig beslutet.SBC.ordf.och revisorn avslog min begäran pga. tystnadsplikt! Rätt eller fel? Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej! Enligt 9 kap. 14 § och 9 kap. 26 § Bostadsrättslag (https://lagen.nu/1991:614) ska reglerna i lag om ekonomiska föreningar (FL) tillämpas i denna situation. Revisorn har en lagstadgad tystnadsplikt enligt 8 kap. 16 § FL (https://lagen.nu/1987:667). Revisorn får inte lämna upplysningar till enskilda medlemmar om föreningens angelägenheter som kan vara till nackdel för föreningen. Men revisorn har även en upplysningsplikt mot föreningsstämman och får enbart i sällsynta undantagsfall vägra upplysa stämman. Undantaget för revisorns upplysningsplikt gäller t.ex. om upplysningen är av väsentlig nackdel för föreningen. Kräver hela stämman upplysningen kan tystnadsplikten bortfalla. Precis som revisorn har styrelsen tystnadsplikt enligt 7 kap. 11 § FL om uppgiften kan vara av väsentlig nackdel för föreningen. Du som medlem i bostadsrättsföreningen har då rätt att begära av styrelsen att uppgiften ska lämnas till föreningens revisor som har en månad på sig att avge skriftligt yttrande till styrelsen. Någon skyldighet att avslöja uppgiften finns dock inte för revisorn som inte heller ska uttala sig om huruvida styrelsen gjort rätt då den vägrat lämna upplysningen. Föreningsstämman kan inte fatta beslut om att styrelsen ska utlämna uppgiften. Slutsatsen är att ordföranden och revisorn har rätt att avslå din begäran p.g.a. tystnadsplikt.
Ingrid FaxingRådgivare