Förskott på arv, utbildningskostnader samt annat uppehälle

Hej. Min fråga gäller förskott på arv. Min bror är ca 40 år gammal och har bott hemma hela tiden. Han gick 5 år på högskola utan att ta studielån. Studier och uppehälle betalades helt och hållet av mina föräldrar då han inte hade en krona som inkomst. Därefter har han arbetat och haft en bra inkomst, men knappt betalat något alls hemma ( tror ca 1500 -2000kr i månaden). Han har på detta sätt byggt upp ett betydande kapital för att enligt min far kunna köpa hus när han vill kontant. Jag har från gymnasiet helt klarat mig själv utan någon ekonomisk hjälp av mina föräldrar. Nu är båda föräldrarna döda och vi står inför bouppteckningen. Räknas detta som förskott på arv?

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga! Reglerna om förskott på arv återfinns i Ärvdabalken (ÄB) 6 kap, se https://lagen.nu/1958:637#K6. Enligt ÄB 6 kap 1 § 1 st. ska vad arvlåtaren gett till bröstarvinge (till din bror) avräknas som förskott på arv, såvida inte annat föreskrivits eller med hänsyn till omständigheterna måste anses varit avsett. Detta betyder att en gåva till en bröstarvinge ska räknas som förskott på arv om arvlåtaren inte uppgett att så inte ska ske, till exempel genom gåvobrev. I ditt fall är förskottet till din bror i form av betalning av studier och uppehälle, vilket regleras i ÄB 6 kap 2 §. I 1 st. i lagrummet, anges att kostnader som en förälder lagt ned på ett barns uppehälle och utbildning, ska inte avräknas från barnets arv, om föräldern endast fullgjort sin underhållningsskyldighet. Vad underhållningsskyldigheten exakt innebär regleras i 7 kap 1 § FB. Där anges att underhållsskyldigheten upphör när barnet fyller 18 år. Går barnet i skolan efter denna tidpunkt, är föräldrarna underhållsskyldiga under den tid som skolgången pågår, dock längst intill dess att barnet fyller 21 år. Till skolgång räknas studier i grundskolan eller gymnasieskolan och annan jämförlig grundutbildning. Alltså kan inte din brors studier på högskola innefattas av era föräldrars underhållsskyldighet, även om han skulle vart under 21 år när han påbörjade utbildningen. Enligt ÄB 6 kap 2 § 2 st. framgår det dock att avräkning inte ska ske för sedvanliga gåvor till bröstarvinge, vilkas värde inte står i missförhållande till givarens villkor. Tanken med denna regel är att varje mindre gåva inte ska räknas som förskott på arv. Men faktum är att din bror fått större kostnader betalda, såsom utbildningskostnader och annat ”uppehälle”. Därför kan inte dessa kostnader räknas som “sedvanliga gåvor” och ska således räknas som förskott på arv enligt ÄB 6 kap 1 § 1 st. Om din bror betalat 2000-1500 kr i månaden bör dessa avräknas från den totala summan som din bror erhållit fån era föräldrar. Dock kan det bli svårt att bevisa vad era föräldrar exakt har bidragit med till er bror, kvitton och annat som styrker kostnader är därför bra ur bevishänseende. Lycka till! Vänligen,
Isabelle JanssonRådgivare