Fråga om stämpelskatt och förskott på arv

Min mor äger en fastighet taxerad till 5,2m med lån 2,5m och ett marknadsvärde på runt 4.5m. Ena sonen är intresserad av att köpa fastigheten privat till ett pris under marknadsvärde, säg 3,5m. Mellanskillnaden här ska vad jag förstår ses som förskott på arv. Finns det något sätt att genomföra motsvarande affär (sonen köper, visst förskott på arv) utan att betala stämpelskatt, som man ju slipper vid gåva?

Lawline svarar

Hej! En gåva utesluter inte att gåvomottagaren kan lämna visst vederlag för den. Vid bedömningen av vart gränsen går gentemot ett köp skall hänsyn tas till samtliga de omständigheter som kan inverka på rättshandlingens karaktär, så som t.ex. vederlagets storlek eller syftet med handlingen. Inom skatterätten har fånget bedömts som en gåva under förutsättning att vederlaget understiger fastighetens taxeringsvärde (NJA 2008 s. 457 med hänvisning till RÅ 1969 ref. 32 och NJA 1970 s. 469). I syfte att undvika stämpelskatt får emellertid vederlaget inte uppgå till mer än 85% av fastighetens taxeringsvärde (Lag om stämpelskatt vid inskrivningsmyndigheter 5, 9§§). I förevarande fall utgör det eventuella vederlaget om 3,5 mkr endast 67% av taxeringsvärdet varpå någon stämpelskatt följaktligen inte kommer att utgå. Vidare presumeras, Vid fråga om gåva till bröstarvinge (d.v.s. till barn av den avlidne) detta utgöra förskott på arv och skall då avräknas från dennes arvslott (Ärvdabalken [ÄB] 6:1). Detta innebär att summan av kvarlåtenskapen och förskottets värde vid tidpunkten för gåvan (ÄB 6:3) ska delas lika mellan arvingarna och att gåvomottagaren härvid får se sin arvslott minskad med vad denne erhöll i förskott (ÄB 6:5). Värt att notera är även att gåvomottagaren inte behöver återbetala den del av sitt förskott som eventuellt skulle överstiga arvslotten, detta givetvis under förutsättning att inget annat är föreskrivet i gåvohandlingen (ÄB 6:4). Att notera härutöver är även att en gåva ej betraktas som någon avyttring (Inkomstskattelag [IL] 44:3), varpå den ej föranleder någon kapitalvinstbeskattning, d.v.s. beskattning på den vinst som görs vid försäljning av fastigheten (IL 44:13). Emellertid innebär detta att sonen så som gåvomottagare inträder i er mors skattemässiga position (IL 44:21). Detta får till följd att sonen övertar de ingångsvärden som gäller för er mors fastighet för det fall att han senare väljer att sälja fastigheten, d.v.s. att han övertar eventuell upplupen kapitalvinstbeskattning. Av denna anledning torde värdet av förskottet motsvara skillnaden mellan marknadsvärdet och vederlaget subtraherat med den skatt som hade uppstått ifall er mor i dagsläget hade sålt sin fastighet. För att denna fråga inte ska föranleda tvistigheter i framtiden kan det vara av praktiskt intresse att till gåvohandlingen bifoga uppgifter om fastighetens nuvarande marknadsvärde och den köpeskilling som erlades vid det ursprungliga köpet. http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19991229.htm http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19580637.htm Vänligen
Patrik EmbladRådgivare