FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag13/05/2012

Former för kapitaltillskott i AB

En ensam aktieägare vill skjuta till kapital till sitt bolag. På vilka sätt kan personen i fråga göra det? Vilka för- resp. nackdelar finns det med dessa alternativ? Mvh Robin

Lawline svarar

Kapitaltillskott till AB kan ske genom lån eller emission. Det finns två typer av emission, fondemission och nyemission. Om kapitalet kommer utifrån, och alltså inte utgörs av balanserade vinstmedel, är det nyemission som kommer ifråga. Ett AB kan förutom aktier även utge konvertibler. Konvertibler är ett mellanting mellan lån och aktieägarskap; ett skuldebrev som enligt de valda villkoren kan omvandlas till en aktie. Emission beslutas av bolagsstämman, eller styrelsen med stämmans bemyndigande. Om värdet av företagets tillgångar underskrider aktiekapitalet enligt bolagsordningen kan nyemissionen ske direkt, men ökning utöver aktiekapitalet kräver att aktiekapitalet höjs genom att stämman ändrar bolagsordningen. En grundläggande skillnad mellan lån och aktieägarskap är formen för återbetalning och säkerhet i bolagets egendom. Om bolaget ställer in sina betalningar har fordringshavare förtur i förhållande till aktieägare avseende rätten till bolagets egendom vid eventuell konkurs. En annan skillnad rör företagets skyldighet till återbetalning, ett låneavtal innebär vanligen en skyldighet att betala tillbaka i en viss takt, medan utdelning endast behöver betalas i den mån stämman så beslutar. Utdelning på aktier och avbetalning av lån respektive ränta har olika skattemässiga konsekvenser för betalaren. Amorteringar och (marknadsmässig) ränta är avdragsgilla för bolaget, medan utdelning sker från beskattade vinstmedel. För mottagaren beskattas ränta respektive utdelning på huvudsakligen samma sätt. De uppmärksammade "räntesnurrorna" har varit ett sätt att undvika utdelningsbeskattning genom att använda sig av lånekonstruktioner, men ändringar i lagstiftningen är att vänta på området. För en ensam ägare och finansiär är låneformen att föredra ur säkerhetssynpunkt, och även ett användbart sätt att skapa redovisningsmässigt utrymme att dra av lånekostnaderna. Om finansiären och bolaget är samma ekonomiska intressent blir skattebördan i slutändan likadan avseende ränta respektive utdelning. Däremot kommer eventuell återbetalningen av kapitalet till ägaren att undvika bolagsskatt och kapitalskatt om den sker i låneform, men inte om det sker genom aktieutdelning.
Alex blochRådgivare