Ensam vårdnad av barn

Hej Har en snart 5årig son som inte har träffat sin pappa på snart 2år(vi har gemensam vårdnad).Min son säger att det inte är hans pappa. Pappan ringer ca var 14 dag men sonen vill inte prata och säger tex sen o kanske imorgon mm.Hans pappa har sagt att han ska komma hit men det blir inget av med det(bara prat).Pappan missbrukade innan vi flyttade och hur lätt är det att få honom drogkollad om han vill träffa sin son? Hur lätt är det att få egen vårdnad ? Hur får man egen vårdnad?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga, roligt att du vänder dig till oss på Lawline. Jag skall försöka svara så gott som jag kan på din fråga. Frågor beträffande vårdnad av barn regleras i 6e kapitlet Föräldrabalken (FB), https://lagen.nu/1949:381#K6. Här framgår att barn står under vårdnad av båda föräldrarna eller en av dem, om inte rätten har anförtrott vårdnaden åt en eller två särskilt förordnade vårdnadshavare. Om fadern motsätter sig en ändring i vårdnaden, måste du väcka talan i domstol för att få till stånd ensam vårdnad. Då jag inte vet mer om din situation än det du skrivit så förutsätter jag att fadern motsätter sig din önskan om ensam vårdnad. Barnets bästa är avgörande för alla beslut om vårdnad. Som utgångspunkt anser man att en god relation med båda föräldrarna är det som är barnets bästa, alltså gemensam vårdnad. Men om några omständigheter talar för att det inte är barnets bästa att ha kontakt med fadern bryts denna presumtion. Faderns rätt att träffa barnet får här alltså sekundär betydelse. Jag tolkar det som att fadern till barnet tidigare missbrukat droger och att det är möjligt att så fortfarande är fallet. Detta är något som starkt talar för att du skall få ensam vårdnad med stöd i 6 kap. 2a § och 7 § FB. Rent praktiskt kommer det att gå till på så vis att du lämnar in en stämningsansökan till tingsrätten på din bostadsord och en tvistemålsprocess inleds. jag skulle råda dig att ta kontakt med socialstyrelsen på din bostadsort innan du går vidare med ärendet samt möjligtvis kontakta ett juridiskt ombud som kan företräda dig i tvisten. Lycka till
Lawline RådgivareRådgivare