FrågaFAMILJERÄTTBodelning10/05/2012

Giltighetstid för föravtal om bodelning

Hej! Skrev ett föravtal om bodelning i samband med ansökan om äktenskapsskillnad 2006. Denna äktenskapsskillnad blev avvisad av TR och HovR samt HD. Kan jag räkna med att föravtalet fortfarande är giltigt vid en senare äktenskapsskillnad som ansöktes om dryga 5 ar senare och som godkändes. Mvh

Lawline svarar

Tack för din fråga. Föravtal om bodelning regleras i 9 kap. 13 § äktenskapsbalken (1987:230). I propositionen till äktenskapsbalken framhåller departementschefen att föravtalet inte får någon verkan gentemot tredje man utan kan på sin höjd vara bindande i förhållandet mellan makarna. Sedan framhålls följande. "Jag vill framhålla att ett avtal i fortsättningen lika litet som enligt gällande rätt kan ha rättslig betydelse om det ingås alltför långt i förväg. Avtalet bör vara slutet inför en omedelbart förestående äktenskapsskillnad. Det är i denna situation som avtalet fyller en praktiskt betydelsefull funktion." (Prop. 1986/87:1 s. 70) Ni har upprättat avtalet fem år innan er godkända äktenskapsskillnad, vilket inte kan tolkas som "inför en omedelbart förestående äktenskapsskillnad" och följaktligen har föravtalet nu blivit ogiltigt. Äktenskapsbalken hämtades från lagen.nu.
Lars BålmanRådgivare