FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott09/05/2012

Falska uttalanden under vårdnadstvist

Hejsan! Jag har legat i en vårdnadstvist med mitt ex,där han i socialens utredningar säger att han VET att vi tar droger,att vi ständigt är påtända och att vi även säljer droger. Vi har under dessa år som tvisten varat fått hembesök av socialen,blivit stoppade av polis som fått tips om att vi har droger i bilen osv osv. Jag har nu ensam vårdnad och alla misstankar mot oss är nerlagda. Jag undrar nu;kan man säga vad som helst i syfte att svartmåla den andra i en tvist? Måste man inte kunna lägga fram något bevis? Frmförallt om man uttrycker sig som så att man VET? Kan jag polisanmäla och vad skulle det i så fall leda till?

Lawline svarar

Hej! Att en person gör falska uttalanden är i många fall brottsligt. Om ni har behandlat vårdnaden i rättegång och han gjort detta under huvudförhandlingen, vid förhör under sanningsförsäkran, så kan det röra sig om osann partsutsaga eller ovarsam partsutsaga, se 15 kap. 2§ eller 3§ brottsbalken. Har han angivit er till polisen för att ni ska bli fällda till ansvar för brott så kan det röra sig om falsk angivelse eller obefogad angivelse se 15 kap. 6§ brottsbalken. Har han istället uppgett detta till någon annan myndighet som har att upptaga anmälan om brott, så kan han gjort sig skyldig falsk tillvitelse eller vårdslös tillvitelse se 15 kap. 7§ brottsbalken. Det kan även röra sig om förtal enl. 5 kap. 1§ brottsbalken, eftersom han har utpekat er som brottslig i ert levnadssätt, om uttalandet har varit ägnat att utsätta er för andras missaktning. I vissa fall är förfarandet ej brottsligt vilket framgår av andra stycket i samma paragraf. Det som kan vara värt att tänka på är att brotten i de två första styckena ligger under allmänt åtal, vilket innebär att åklagaren väcker åtal för brott, medan förtal är ett brott där du som målsägande måste väcka åtal och driva ärandet se 5 kap. 5§ brottsbalken, 20 kap. 3§ och 6§ rättegångsbalken. Om du polisanmäler honom så kanske han tillslut fälls till ansvar för brott, det finns dock alltid en risk för att förundersökningen läggs ned och att brottet inte kommer tas upp till åtal. Med hänsyn till ert/era barns bästa skulle jag personligen råda er att tänka till en gång extra innan ni polisanmäler mannen eftersom barnen kan bli de som blir mest lidande av en ny rättegång. Brottsbalken - https://lagen.nu/1962:700 Rättegångsbalken - https://lagen.nu/1942:740 Med vänliga hälsningar
Johan CorellRådgivare