Preskription - misshandel

Hej, För sisådär 20 år sedan blev jag helt oprovocerat fysiskt attackerad av en person på mitt gym. Personen slog mig med knytnävsslag i ansiktet 2-3 gånger med blåtiror och smärta i ansiktet som följd. Vi var nog båda i samma ålder, runt 15 år. Så i förra veckan råkade jag se denna person i fråga ute på stan då det visade sig att han bor ett par kvarter ifrån mig. Jag har tagit reda på hans address, personuppgifter och arbetsplats. Kan jag fortfarande anmäla honom för misshandel trots att det var 20 år sedan det inträffade? Vilka chanser har jag att lyckas med detta? Mvh Markus

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Knytnävslagen som du fick ta emot utgör misshandel enligt Brottsbalken (https://lagen.nu/1962:700) 3 kapitlet 5 §. i samma paragraf framgår även att straffet för misshandel är högst två år i fängelse. Den förevarande misshandeln preskriberades dock fem år efter den inträffade vilket framgår av Brottsbalken 35 kapitlet 1 § (tiden för preskription räknas, enligt Brottsbalken 35 kapitlet 4 §, från den dag brottet begicks). Effekten av preskription är att påföljd inte kan utdömas för det aktuella brottet vilket i sin tur medför att en anmälan för misshandel ter sig tämligen meningslös. Bästa hälsningar //Johan Wahlbom
Johan WahlbomRådgivare