Definition av begreppet "allmännyttiga anläggningar".

Finns det egentligen någon definition av begreppet "allmännyttiga anläggningar" i 2kap 7§ kommunallagen? Det verkar i litteraturen som att begreppet är tämligen flytande.

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga. Någon exakt definition av begreppet ”allmännyttiga anläggningar” finns inte. Begreppet begränsar kommunernas rätt att bedriva verksamhet på så sätt att de ifrågavarande anläggningarna eller tjänsterna måste vara ”allmännyttiga”. Den typ av näringsverksamhet, som kommuner och landsting får ägna sig åt, brukar benämnas ”sedvanlig kommunal affärsverksamhet” (el- och gasverk, renhållningsverk, va-verk, företag för kollektiv persontrafik m.m.). Kommunernas möjligheter att agera på den öppna och konkurrensutsatta marknaden – på ”det egentliga näringslivets” område – är ytterst begränsade. Verksamheten får därför inte drivas i huvudsakligt syfte att att bereda kommunen eller landstinget en vinst. Kommunala verksamheter måste således uppbäras av ett samhälleligt, allmänt intresse. Dock innefattar begreppet inte något totalt vinstförbud vilket gör det tillåtet med överskott för en kommunal verksamhet, så länge inte verksamheten inrättas eller drivs i det huvudsakliga syftet att vara vinstbringande. Frågan om tillåtligheten av att överskott bedöms enligt självkostnadsprincipen, se https://lagen.nu/1991:900#K8P3cS1. Undantag finns dock när kommunala verksamheter får bedrivas på affärsmässiga grunder, nämligen vid sjuktransporter, kollektivtrafik, lokaler, samt tjänsteexport, se https://lagen.nu/2009:47#K1P3S1. Även kommunala allmännyttiga bostadsaktiebolag får bedrivas på affärsmässiga grunder, se https://lagen.nu/2010:879#P2S1. Med dessa ord hoppas jag att begreppet blivit något tydligare för dig. På grund av att det finns en rad olika verksamheter som räknas in i ”allmännyttiga anläggningar”, går det därför inte på annat sätt än med dessa allmänna ramar beskriva begreppet. Vänliga hälsingar,
Isabelle JanssonRådgivare