Bevisning om bortavtalat samboavtal

Min exsambo och jag avtalade bort sambolagen då jag förde med mig ca 700 000 kronor och han ingenting. Nu har han slängt detta avtal och kräver att få hälften av den fastighet som jag äger. Vad ska jag göra? Fastigheten har ökat i värde och nu kräver han två miljoner kronor av mig.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga. Ett avtal om att sambolagen inte ska gälla måste enligt 9 § 2 stycket sambolagen (https://lagen.nu/2003:376) vara skriftligt. Det kommer därför att bli en bevisfråga, där du måste kunna bevisa att det finns ett avtal. Om du inte har en kopia av avtalet så kan det alltså bli svårt för dig att bevisa att ni avtalat bort sambolagen. Med vänliga hälsningar, Lovisa Falkman.
Lawline RådgivareRådgivare