Efterarv efter farbrors fru

Har en fråga om arvsfördelning. Min mor har fått meddelande om att hon har arvsrätt efter sin farbrors fru som nu gått bort. I samma dokument listas ytterligare 2 personer som är barn till farbrorns bröder(samtliga bröder bortgångna) samt en bror till den nu bortgångna frun. Min undran hur det fördelas? Farbrodern gick bort för ett par år sedan och då gick arvet efter honom till den nu avlidna frun. Tack på förhand // X

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga! Om det inte funnits testamenten och dylikt inblandat som sätter den legala arvsordningen ur spel så torde det vara så att vad din mor samt hennes två bröder nu har rätt till är efterarv efter den tidigare bortgångna farbrodern. När din mammas farbror gick bort ärvde nämligen hans hustru honom med fri förfoganderätt enligt 3 kap. 1 och 2 §§ ärvdabalken. Detta innebär att när hon i sin tur avlider så har din farbrors arvingar kvar sin rätt till farbroderns arv. Om vi säger att 50 % av din mammas farbroders frus totala egendom efter arvskiftet efter din mammas farbror var det hon ärvt efter din farbror (vilket är vanligt om man är gifta och inte har äktenskapsförord då allt i detta fall ska delas lika vid bodelningen i anledning av den ene makens död) så ska 50 % av den egendom hon hade vid sin död gå till hennes avlidna makes arvingar, dvs. till din mamma samt hennes två kusiner. Resterande 50 % ska gå till hennes arvingar, dvs, brodern. Hälften av arvet efter din mammas farbrors fru kommer alltså mest troligt gå till hennes broder medan den andra halvan kommer delas mellan din mammas farbrors arvingar, dvs. din mamma samt de två barnen till farbroderns andra bröder/bror. Hur exakt det kommer bli i ditt fall är svårt att säga då jag inte har familjebilden helt klar, men jag gör ett exempel: Vi tänker oss att din mammas farbror A hade två bröder som hette C och D. De är båda två döda. C har två barn medan D har ett barn. Arvet efter A:s hustru uppgår till 400 000 kr varav 200 000 kr då är det efterarv som ska fördelas mellan C och D, eller rättare sagt deras barn. C:s del av arvet, dvs. 1/2 av 200 000 kr = 100 000 kr ska delas lika mellan hans barn. D:s barn kommer alltså ärva 50 000 kr vardera. D:s del av arvet, också 100 000 kr, kommer gå till dennes barn. Denne ärver då 100 000 kr. Hoppas detta reder upp förhållandena något! Vänliga hälsningar,
Fanny OlssonRådgivare