FrågaFAMILJERÄTTBodelning05/05/2012

Undvika sol-och-vårande

Hej! Min fru har en släkting som gift sig vid 83 års ålder. Problemet är att kvinnan som flera släktingar och bekanta klart uppfattar det, att komma åt hans förmögenhet. Hon bryr sig inte om honom alls på flera sätt. Mannen har inga barn och inte varit gift tidigare. Han börjar även bli "snurrig" Min fru med flera tycker detta är obekvämt och frågan är vad man skall göra och gå till väga. En släkting till min fru har gjort en Polisanmälan, men de mena att man skall ligga lågt och återkomma om det "händer honom något". Har ni något bra råd hur man bör gå till väga? Känns inte bra om han blir Sol- & vårad. MVH.

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga som tyvärr beskriver ett inte helt ovanligt scenario. Det finns ett antal lösningar på er fråga. Först av allt håller jag inte med polisen när de säger att ni ska ligga lågt till dess det "händer honom något". Det kan nämligen vid detta tillfälle vara för sent. Om din frus släkting gifter sig med med den aktuella kvinnan och de sedan skiljer sig är det deras så kallade giftorättsgods som ska ingå i den, på skilsmässan, följande bodelningen. En möjlighet att undandra egendom från att ingå i giftorättsgodset är att göra egendomen till så kallad enskild egendom genom att skriva ett äktenskapsförord enligt Äktenskapsbalken 7 kapitlet 3 §. Om din frus släkting i sitt äktenskapsförord skriver att till exempel hans hus ska utgöra enskild egendom kan inte hans fru få huset i och med bodelningen som följer på skilsmässan. På liknande sätt kan man även undandra annan typ av egendom. Det måste också poängteras att ett äktenskapsförord kan upprättas efter ett giftermål. Familjejurister kan vara behjälpliga med att skriva ett äktenskapsförord (titta till exempel på http://www.familjensjurist.se/). Mallar på äktenskapsförord finns även på Internet. Även om din frus släkting och den aktuella kvinnan gifter sig och det inte upprättas ett äktenskapsförord finns vissa former av skydd, till förmån för din frus släkting, i lagen. Enligt den så kallade skevdelningsregeln i Äktenskapsbalken 12 kapitlet 1 § kan, i det aktuella fallet, din frus släkting behålla en större del av sitt giftorättsgods än vad som är brukligt om det är skäligt med hänsyn till bland annat äktenskapets längd och parternas inbördes skillnader i förmögenhet. Denna regel är speciellt utformad för att omintetgöra möjligheten för en part att först gifta sig och en kort tid därefter skilja sig i syfte att få en del av makens/makans tillgångar. Denna regel gäller dock inte vid bodelning på grund av dödsfall. Bästa hälsningar //Johan Wahlbom
Johan WahlbomRådgivare