Varumärkesintrång

Jag äger en garnbutik. Vi har registrerat butikens namn och vårt företag äger det. Nu har det kommit till min kännedom att en ny tidning har startat som heter samma sak. Dessutom är den inom samma bransch, den handlar om stickning. Är detta varumärkesintrång? Om vi är villiga att förhandla om ekonomisk ersättning för att de får tillgång till namnet, hur bör man gå tillväga?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Jag utgår från att du menar att du registrerat namnet som ett varumärke. Din registrering ger dig ensamrätt till varumärket, dvs ingen annan får i sin näringsverksamhet använda sig av ditt varumärke utan tillstånd, om det finns en risk för förväxling. Förväxlingsrisken innefattar även uppfattningen om att det finns ett samband mellan användaren av varumärket (tidningen) och den som äger varumärket (ditt företag), se närmare varumärkeslagen kapitel 1 § 10 (https://lagen.nu/2010:1877). Att en stickningstidning och en garnbutik går under samma namn kan uppfattas som att butiken och tidningen har samma ursprung. Om du vill förhandla fram en ekonomisk ersättning skulle jag föreslå att du kontaktar dem och berättar att du har registrerat varumärket och att de möjligen (troligen, om jag skulle tycka till) gör intrång i din rättighet. För att allt ska gå rätt till skulle jag i ditt läge kontakta någon som arbetar med immaterialrätt, de vet garanterat hur man löser liknande frågor på bästa sätt i praktiken. Hoppas du fick svar på din fråga! Med vänliga hälsningar, Lovisa Falkman.
Lawline RådgivareRådgivare