Utbildningskostnader och hjälp med hyran - förskott på arv?

Min mamma har dött och jag har en syster. Efter gymnasiet har jag bott och studerat i Tyskland i många år. Ibland har jag gått kurser som kostat pengar som min mamma har betalat. Hon har också hjälpt med hyran och fickpengar ibland. Klumpsummor har förts över. Jag vet att min syster (över 18 år) i Sverige har fått hyran betald på månadsbasis och även hon har fått ekonomisk hjälp då och då. Räknas dessa "bidrag" som förtida arv? Är det någon skillnad på kostnader för utbildningarna och de andra kostnaderna?

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga! Reglerna om förskott på arv återfinns i Ärvdabalken (ÄB) 6 kap, se https://lagen.nu/1958:637#K6. Enligt ÄB 6 kap 1 § 1 st. ska vad arvlåtaren gett till bröstarvinge (barnen) avräknas som förskott på arv, såvida inte annat föreskrivits eller med hänsyn till omständigheterna måste anses varit avsett. Detta betyder att en gåva till en bröstarvinge ska räknas som förskott på arv om arvlåtaren inte uppgett att så inte ska ske, till exempel genom gåvobrev. Enligt ÄB 6 kap 2 § 2 st. framgår det dock att avräkning inte ska ske för sedvanliga gåvor till bröstarvinge, vilkas värde inte står i missförhållande till givarens villkor. Tanken med denna regel är att varje mindre gåva inte ska räknas som förskott på arv. Om du och din syster har fått ungefär lika mycket och gåvorna inte har varit klart frikostiga med hänsyn till din mors ekonomiska förhållanden, bör pengarna normalt inte räknas som förskott på arv. Detta gäller både kostnaderna för utbildningen och de övriga kostnaderna. Om någon av er har fått större gåvor, t.ex. om utbildningskostnaderna var väldigt dyra, kan de inte räknas som "sedvanliga gåvor" och ska således räknas som förskott på arv enligt ÄB 6 kap 1 § 1 st. Vänliga hälsningar
Amanda HarryssonRådgivare