Rökning i bostadsrätt

Hej Vi bor i en bostadsrätt och grannen röker inne så det luktar i hela trapphuset . Det kommer även in röklukt i köket och badrummet hos oss. Vi har sagt till hyresvärdarna men de säger att det är vi som måste täta i köket och i badrummet själva för de har redan sagt till henne vänligt. Men det är några månader sedan och hon röker fortfarande inne. Men hon har en liten hund ganska ofta och det tycker inte jag känns bra mot hunden. Vad kan man göra för att gå vidare här ? För om vi vill sälja lägenheten i framtiden kanske vi inte får lika mycket för att det luktar rök i den som inte vi själva har åstakommit.

Lawline svarar

Hej! Då det handlar om en bostadsrätt kan bestämmelserna i bostadsrättslagen aktauliseras. 7 kap 9 § bostadsrättslagen behandlar störningar i boendet. Här stadgas att: "när bostadsrättshavaren använder lägenheten skall denne se till att de som bor i omgivningen inte utsätts för störningar som kan vara skadliga för hälsan eller försämra deras boendemiljö och inte skäligen bör tålas." För det fall störningar föreligger är bostadsrättsföreningen skyldig att säga till bostadsrättshavaren och se till att störningarna genast upphör. Frågan blir då huruvida röklukt kan anses utgöra en störning i den mening som avses i 7 kap 9 § bostadsrättslagen. Röklukt kan omfattas av vad som klassas som störning bland annat om det anses som en hälsorisk. Det finns vidare en hovrättsdom där det konstateras att dålig lukt som sprids från en lägenhet till gemensamma utrymmen kan omfattas av den ovanämnda paragrafen. Huruvida det kan anses utgöra en störning avgörs dock av en bedömning i varje enskilt fall. För det fall ni meddelat bostadsrättsföreningen om problemen utan att detta gett resultat kan sägas att det finns en risk att bostadsrättsföreningen genom att inte ingripa agerat försumligt och brutit mot en lagreglerad handlingsplikt. I sådana fall kan du vända dig till hyresnämnden för rådgivning och eventuell medling om det skulle bli en tvist mellan dig och föreningen. Då jag inte närmare kan uttala mig om det enskilda fallet rekomenderar jag att du vänder dig till hyresnämnden för ytterligare information och hjälp! Hoppas detta svar kan vara till någon hjälp Vänligen,
Elin SchmidRådgivare