Lägga upp kopior av tidningsartiklar på hemsida?

Får man lägga upp kopia på tidningsartiklar på sin hemsida i pdf format utan att bryta mot upphovsrätten?

Lawline svarar

Hej, Nej, det får man inte. Av 2 § lag (1960:729) om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk (URL) framgår att upphovsrätten innebär en uteslutande rätt för upphovsrättsinnehavaren att förfoga över verket genom att framställa exemplar av det och genom att göra det tillgängligt för allmänheten. Däremot kan du givetvis lägga upp kopior om du fått tillåtelse av upphovsrättsinnehavaren. Upphovsrätten inskränks i viss mån av möjligheten att publicera citat, som ges i 22 § URL, men detta undantag kräver ett lojalt syfte och omfattar knappast hela artiklar. Om du lägger upp artiklar utan tillåtelse gör du ett upphovsrättsintrång enligt 53 § URL. Enligt 54 § URL kan du föreläggas att betala skälig ersättning för utnyttjandet, och i vissa fall skadestånd, till upphovsrättsinnehavaren. Med vänlig hälsning,
Alexander KahanRådgivare