FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt30/04/2012

Barns boende

Hej! jag och min exfru har delad vårdnad om våran son. Boendetvisten avgjordes i tingsrätten 2006, då det fastslogs att sonen skulle bo mestadels hos modern. Nu är vår son snart 16 och vill bo mer hos mig. Kan han få flytta hit trots den tidigare domen? Eller vad gör man?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Vid frågor om barns vårdnad, boende och umgånge är det alltid barnets bästa som är avgörande. Desto äldre och mognare barnet är, desto mer hänsyn tas till barnets egna vilja. En domstol verkställer inte boende som strider mot en tonårings vilja. Om din son därför bor hos dig istället kommer det inte från domstolens sida ske några åtgärder för att förhindra detta. En annan sak är att det kan vara bäst för alla parter att ta upp diskussionen med den andra föräldern först och försöka komma överens om hur man nu ska göra med boendet. Lycka till! Med vänlig hälsning,
Linn TorstenssonRådgivare