FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt28/04/2012

Vart vänder man sig med boende - och vårdnadsfrågor?

Jag har två barn i lågstadieåldern som bor växelvis hos mig varannan vecka, och hos den andra föräldern den andra delen. Kan jag begära att barnen bor hos mig om den andre föräldern försummar dem, dvs låter de vara ensamma hemma 3-4 timmar själva efter skolan, låter dem gå själva till skolan efter att ha åkt till sitt arbete (som ligger 10 mil från hemmet)? Inte köper kläder som de behöver för årstiden, missköter deras hygien och personvård (inte tar dem till frisör, klipper deras naglar osv). Var vänder jag mig för att ta upp denna fråga?

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga! Frågor om vårdnad och umgänge regleras i Föräldrabalken (FB), som du hittar här: https://lagen.nu/1949:381. Utgångspunkten är att barnets bästa ska vara avgörande för alla beslut om vårdnad, umgänge eller boende. Särskild vikt ska fästas vid risken för att barnet far illa på något sätt samt barnets behov av en god kontakt med båda föräldrarna. Hänsyn ska även tas till barnets vilja med beaktande av barnets ålder och mognad. Detta framgår av FB 6:2a. Vad gäller barnets boende kan du och barnets far avtala om vem barnen ska bo hos, om avtalet är skriftligt och socialnämnden godkänner det, vilket framgår av FB 6:14a st. 2. Hos socialnämnden kan ni även få hjälp med att genom samarbetssamtal nå enighet i boendefrågan enligt FB 6:18. Om enighet inte kan nås, kan du vända dig till domstol för att få saken avgjord enligt FB 6:14a st.1. Det är även till en domstol du vänder dig om du vill yrka på ensam vårdnad, enligt FB 6:5. Vänliga hälsningar Amanda Harrysson
Amanda HarryssonRådgivare