FrågaFAMILJERÄTTBodelning28/04/2012

Individuellt pensionssparande och dess ställning i bodelning

Jag är gift och min man har tre särkullebarn. Vad händer med hans pengar i individuella pensionsfonder/konto vid skilsmässa/separation? Vad händer med dessa pengar om det finns särkullebarn? Kan man genom att skriva äktenskapsförord frånta hans barn rätten att ärva dessa pengar?

Lawline svarar

Hej, Tack för din fråga. Ett äktenskap upplöses bl.a. genom äktenskapsskillnad, se 1 kap. 5 § äktenskapsbalken (ÄktB). När ett äktenskap upplöses ska en bodelning göras och makarnas egendom genom den fördelas mellan dem, 9 kap. 1 § första stycket ÄktB. I 10 kap. ÄktB framgår vad som ska ingå i en bodelning. Härvid gäller som huvudregel enligt 10 kap. 1 § att allt giftorättsgods ska ingå, men denna huvudregel modifieras genom ett antal regler i samma kapitel. Huvudregeln är således att ett individuellt pensionssparande, i den mån den träffas av giftorätten, ska ingå i en bodelning. Från denna huvudregeln återfinns undantag som reglerats i 10 kap. 3 § ÄktB. Av tredje stycket framgår att vid en bodelning med anledning av _äktenskapsskillnad _ska en rätt till pension som någon av makarna har på grund av pensionssparavtal enligt lagen om individuellt pensionssparande (LIPS) helt eller delvis undantas från bodelningen, om det med hänsyn till makarnas ekonomiska förhållande och omständigheterna i övrigt skulle vara oskäligt att hela pensionsrätten ingick. Det är således inte givet att din makes individuella pensionsfonder, trots att dessa omfattas av giftorätten i ert äktenskap, kommer att ingå i en bodelning mellan er. Huvudregeln är dock, som sagt, att ett individuellt pensionssparande vid bodelningen i anledning av äktenskapsskillnad ska ingå i bodelningen. Ett äktenskap upplöses även genom den ena makens död. Jämlikt det som ovan sagts gäller alltså att en bodelning även ska ske i anledning av den ena makens död. Vad angår pensionsrättigheter och dess ställning i en bodelning i anledning av den ena makens död gäller 10 kap. 3 § andra stycket ÄktB. Av stadgandet framgår att vid bodelning med anledning av en makes död ska en rätt till pension som den efterlevande maken har på grund av pensionssparavtal enligt LIPS inte ingå i bodelningen. Huruvida ett individuellt pensionssparande ingår i bodelningen mellan två makar beror alltså på hur äktenskapet har upplösts. När äktenskapet upplöses genom äktenskapsskillnad är huvudregeln att ett individuellt pensionssparande ska ingå, om det inte skulle vara oskäligt med hänsyn till ett antal omständigheter att hela pensionsrätten ingick. När äktenskapet upplöses genom den ena makens död ingår ett individuellt pensionssparande inte under några omständigheter i bodelningen. Du frågor också vad som händer med dessa pengar om det finns särkullbarn. Denna fråga uppfattar jag så, att du undrar om dessa barn har rätt att ärva tillgångar som omfattas av ett individuellt pensionssparande. Frågan aktualiseras endast när det kommer till dödsfall. En bodelning föregår alltid ett arvsskifte, 23 kap. 1 § andra stycket ärvdabalken (ÄB). Var den avlidne gift kommer dennes kvarlåtenskap att utgöras av vad denne erhöll vid bodelningen jämte eventuell enskild egendom, givetvis med avdrag för skulder. Eftersom ett individuellt pensionssparande inte ska ingå i en bodelning med anledning av en makes död kommer ett individuellt pensionssparande i sin helhet att ingå i den avlidnes kvarlåtenskap. Makar har arvsrätt efter varandra, 3 kap. 1 § första stycket ÄB. Denna arvsrätt gäller dock inte om den avlidne maken har bröstarvingar som inte är makarnas gemensamma barn, dvs. särkullbarn. Finns särkullbarn är det alltså dessa som ärver tillgångarna som finns i det individuella pensionssparandet, eftersom detta ingår i kvarlåtenskapen och bröstarvingarna har den bästa arvsrätten, 2 kap. 1 § första stycket ÄB. Du frågor också om det är möjligt att genom ett äktenskapsförord frånta särkullbarnen rätten att ärva dessa pengar. Genom ett äktenskapsförord är det möjligt att reglera att viss, eller all, egendom i ett äktenskap ska vara undantagen från giftorätten, dvs. utgöra enskild egendom. Att genom ett äktenskapsförord reglera att ett individuellt pensionssparande ska vara innehavarens enskilda egendom skulle i detta läge inte få någon som helst effekt i arvshänseende. Att egendom är enskild innebär helt enkelt att den inte ska ingå i en bodelning mellan makarna. Som konstaterats ovan ska ett individuellt pensionssparande, trots att det omfattas av giftorätten, inte ingå i bodelningen, om äktenskapet har upplösts genom den ena makens död. Ett sådant äktenskapsförord skulle således reglera det som redan är reglerat och inte få någon reell verkan i det hänseende som nu diskuteras. Jag hoppas att detta besvarade dina funderingar. Annars är du välkommen att ställa ytterligare frågor till oss. Med vänlig hälsning,
Rikard WahlströmRådgivare