FrågaFAMILJERÄTTBodelning28/04/2012

Ingår surrogat till enskild egendom i en bodelning?

Jag och min fru skall skiljas och vi har ett äktenskapsförord där det står att bankmedel och värdepapper skall varan makens ensklida egendom. Jag sålde aktier och betalade resten kontant från mitt konto när jag köpte en motorcykel. Vad gäller nu vid bodelning?

Lawline svarar

Hej, Tack för din fråga. I 7 kap. 2 § första stycket äktenskapsbalken (ÄktB) definieras i ett antal punkter vad som – i äktenskapsbalkens mening – utgör enskild egendom. Enligt första punkten utgör enskild egendom sådan egendom som genom äktenskapsförord har gjorts till enskild. Vidare gäller enligt sjätte punkten att enskild egendom även är det som har trätt i stället för egendom som avses i första-femte punkterna enligt samma lagrum, om inte annat har föreskrivits genom den rättshandling på grund av vilken egendomen är enskild. Det råder således en presumtion att även s.k. surrogat till egendom, som varit enskild, utgör enskild egendom. I ditt fall gäller följande. Om de bankmedel och aktier som du använde för att köpa motorcykeln omfattades av äktenskapsförordet som upprättats mellan dig och din fru kommer motorcykeln att enligt ovan nämnda regler utgöra din enskilda egendom. Den kommer därför inte att ingå i den förestående bodelningen, se 10 kap. 1 § ÄktB. I sammanhanget kan följande tilläggas. När det kommer till aktier kan det vara så att dessa, vid försäljning, ökat i värde. Enligt 7 kap. 2 § andra stycket ÄktB råder en gentemot 7 kap. 2 § första stycket 6 ÄktB motsatt presumtion beträffande avkastning av enskild egendom; sådan utgör som huvudregel giftorättsgods. Såsom avkastning enligt den regeln anses dock inte allmän värdestegring av t.ex. aktier. Detta omfattades inte av din fråga, men bör upplysningsvis tilläggas. Jag hoppas detta besvarade dina funderingar. Annars är du välkommen att ställa ytterligare frågor till oss. Med vänlig hälsning,
Rikard WahlströmRådgivare