Arvsrätt halvsyskon

Hej! Har en knepig fråga. Min mor ær 100% thailændska, gift i Thailand med en svensk man. Hon ær både svensk och thailændsk medborgare. Min mor æger land, hus och fordon m.m i Thailand. Vill jag (hennes andra, ældsta dotter, svensk och thailændsk medborgare) ærva något av dessa ting i Thailand, skal det ev. delas med min svenska halvsyster? Kan min svenska halvsyster ærva något som tillhør Thailandd (land, hus), eller ær det bara jag? MVH

Lawline svarar

Hej! Som jag tolkar din fråga är din moder både svensk och Thailändsk medborgare, troligtvis genom att ha förvärvat svensk medborgarskap genom 11 § MedbL (https://lagen.nu/2001:82). Jag tolkar även frågan så att halvsystern är släkt med dig genom din fader och därmed inte har några släktband till din moder. Rätten till arv efter en person bedöms enligt det lands lag där denna var medborgare enligt 1:1 IDL (https://lagen.nu/1937:81). Då din moder har flera medborgarskap är det inte helt klart vilket lands lag som skulle väljas, men då hon förvärvade svensk medborgaskap sist är det sannolikt att svensk lag skulle tillämpas. Enligt svensk lag har en person endast rätt till arv efter sina släktingar och din halvssyster som endast är släkt med dig genom din fader har då inte rätt att ärva din moders ägodelar. Med vänlig hälsning
Lawline RådgivareRådgivare