FrågaKÖPRÄTTKöplagen26/04/2012

Postat paket försvunnet - kräva tillbaka betalning

Hej! Jag köpte en mobiltelefon på Tradera för en månad sedan. Betalade samma kväll och fick mail dagen efter att hon skickat paketet, men jag har fortfarande inte fått det. Säljaren påstår att det måste ha kommit bort i postens hantering och att det inte är hennes problem, men hon har inget kolliid så det går inte att spåra paketet. I ett tidigare SMS skrev hon att om paketet inte skulle komma fram så skulle jag få pengarna tillbaka, men det gäller visst inte längre... Hon hade inte skrivit något i annonsen om att hon avskriver sig postens slarv och jag fick inte möjlighet att välja fraktalternativ. Har jag rätt att få mina pengar tillbaka? Finns det något jag kan göra? Jag har kontaktat posten men de kan inte se att något paket skickats från den butik som hon säger att hon skickat från.

Lawline svarar

Hej! När ett paket skickas med Posten ska en fraktsedel skrivas ut till den som skickat paketet. Tanken är att denna fraktsedel ska fungera som ett kvitto och bevis på att paketet är inlämnat hos Posten. Ansvaret för paketet ligger från den stunden på Posten ända fram till att paketet hämtas ut hos mottagaren. Som du förstår kan naturligtvis inte Posten ansvara för ett paket som de i själva verket inte har fått. Därför kommer Posten att kräva ett kolli-id eller annan bevisning för att undersöka ifall de verkligen har mottagit paketet. Ansvaret att visa upp detta kolli-id ligger på personen som har skickat paketet och innehar fraktsedeln, där nödvändig information står. Det centrala är vad man brukar benämna som vem som står risken för varan. Detta regleras i Köplagen då både du och säljaren är privatpersoner. https://lagen.nu/1990:931 Vad som är relevant i ditt fall är att den som står risken för varan är den som ska ersätta dig. Om det exempelvis är säljaren som står risken så ska denne ersätta dig, medan om det är du själv som står risken så blir du utan ersättning. Posten kan vi i detta skede bortse ifrån eftersom ingenting tyder på att paketet har varit i Postens händer. Säljaren står risken fram till att varan är avlämnad (13§ KöpL). Säljaren måste bevisa att den är avlämnad. Eftersom säljaren inte kan bevisa att varan är avlämnad på något sätt hos Posten så står säljaren för risken och måste ersätta din förlust. Med andra ord måste skicka tillbaka din betalning. Oavsett om något paket faktiskt har skickats eller inte så måste alltså säljaren antingen se till att du får telefonen eller skicka tillbaka pengarna. Det mesta tyder tyvärr på att det rör sig om ett bedrägeri. Du har betalat i förskott och ej mot postförskott, säljaren har inget kvitto (vilket i sig inte är konstigt om säljaren postat telefonen i ett brev direkt i postlådan) och att säljaren uppgett att paketet skickats från en butik som sedan inte kan bevisas. Något paket har alltså förmodligen aldrig skickats. Om du mot förmodan har säljarens telefonnummer, namn och adress så kan du berätta för säljaren att du har rätten på din sida och kommer att driva en rättslig process i domstol om säljaren inte betalar tillbaka pengarna. Förhoppningsvis räcker detta som påtryckning för att få tillbaka pengarna. Det du har råkat ut för är vanligt och tyvärr i en del fall lönsamt för en bedragare som sätter detta i system och enbart behöver betala tillbaka en del av pengarna och behålla överskottet. Självfallet kan dock säljaren i ditt fall vara en ärlig person. Oavsett fallet har du som sagt rätten på din sida. Lycka till!
Lawline RådgivareRådgivare