Är det tillåtet att skapa och sälja en tavla med citerad låttext som motiv?

Hej! Är det okej att göra en tavla med ett motiv i form av en mening ur en låt. Efter citatet ur låttexten kommer det att stå vad låten och artisten heter. Jag har tänkt sälja tavlorna. Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga. Låten är förmodligen upphovsrättsligt skyddad, och huvudregeln enligt upphovsrättslagen (URL) är att skaparen av av låten har upphovsrätt till verket (§1) samt ensamrätt att ändra verket (§2). I detta fall är det dock högst troligt att din tavla är att betrakta som ett nytt och självständigt verk, om inte likadana tavlor redan framställts av någon annan. Därmed är din upphovsrätt till tavlan ej beroende av upphovsrätten till originalverket (låten), enligt URL 4 § st. 2. Tavlan får inte innebära ett otillåtet kränkande av upphovsmannen till låten, enligt URL 3 §. Av informationen i frågan att döma bör tavlan inte innebära någon kränkning av artisten. Alltså borde det vara problemfritt att framställa och sälja en sådan tavla som du beskriver. Med vänliga hälsningar,
Saba RazaviRådgivare