Förstärkt laglottsskydd vid gåva till make

Hej! Går det på något sätt att undkomma att ens särkullbarn ska få sin laglott? Om man sedan tidigare har ett barn och sedan gifter om sig och skaffar ett nytt barn inom det äktenskapet. Kan man under ens livstid exempelvis skriva över alla sina tillgångar på sin make och sedan i ett äktenskapsförord avtala att all makens tillgångar ska vara hans enskilda? På så sätt finns ju inget att ärva om makan avlider först. Men ärver särkullbarnet sedan den efterlevande maken när denne dör, även fast modern vid dennes död inte ägde någonting? Och om mannen avlider först, hur blir det då? Tack på förhand!

Lawline svarar

Alla bröstarvingar har rätt till sin laglott enligt 7:1 Ärvdabalken (https://lagen.nu/1958:637). I 7:4 Ärvdabalken finns ett förstärkt laglottsskydd vilket inträder om arvlåtaren under sin livstid givit bort egendom under sådana omständigheter eller på sådana villkor att gåvan till syftet är att likställa med testamente. Följden blir att den som mottagit gåvan blir återbetalningsskyldig om arvlåtarens kvarstående egendom inte täcker bröstarvingens laglott (vilken beräknas som en andel av den kvarstående egendomen och gåvans värde vid dödsfallet). Återbetalningsskyldigheten gäller dock inte hela gåvan, utan endast så mycket som krävs för att täcka laglotten. Exempel på en sådan situation då gåvan kan liknas vid ett testamente är att arvlåtaren trots att hen givit bort egendomen ändå kan tänkas ha nytta av den fram till sin död, d.v.s. det utgör ingen uppoffring för arvlåtaren. Den situation som du beskriver skulle kunna utgöra en sådan situation, då personen, trots att den givit bort egendomen, har möjlighet att utnyttja den då den ägs av maken. Därför skulle det vara möjligt för särkullbarnet att åberopa det förstärkta laglottsskyddet och maken skulle då bli återbetalningsskyldig för att täcka särkullbarnets laglott. Hälsningar,
Lawline RådgivareRådgivare