Förstärkt laglottsskydd vid penninggåva

Min pappa som lever, vill ge en penninggåva till 4 av hans 5 barn. Han har skrivit gåvobrev att det inte skall utgöra förtida arv. Kan det femte barnet åberopa "Förstärkt laglottsskydd"?? Kan det bli så att vi får betala tillbaka? Vi har fått olika svar från olika jurister, vad är sanningen vill vi veta.

Lawline svarar

Det förstärkta laglottskyddet återfinns i 7:4 Ärvdabalken. Det inträder om arvlåtaren under sin livstid givit bort egendom under sådana omständigheter eller på sådana villkor att gåvan till syftet är att likställa med testamente. Exempel på sådana situationer är att arvlåtaren skänker bort egendom på sin dödsbädd eller att arvlåtaren trots att hen givit bort egendomen ändå kan tänkas ha nytta av den fram till sin död, d.v.s. det utgör ingen uppoffring för arvlåtaren. Om det förstärkta laglottskyddet kommer att aktualiseras beror således på om gåvorna kan likställas med ett testamente, något som jag tyvärr inte kan gör en säker bedömning av utan mer information. Med beaktande av att det är en penninggåva har jag dock svårt att se att det inte skulle utgöra en uppoffring för er pappa, då ha inte borde kunna nyttja pengarna efter att ha givit bort dem. I så fall kan inte gåvorna likställas med ett testamente (om er pappa inte ligger på sin dödsbädd), och det förstärkta laglottsskyddet blir inte aktuellt. Om det ändå skulle vara möjligt för ert syskon att åberopa det förstärkta laglottsskyddet så blir ni återbetalningsskyldiga om er pappas kvarstående egendom inte täcker syskonets laglott. Återbetalningsskyldigheten gäller dock inte hela gåvan, utan endast så mycket som krävs för att ert syskon ska kunna utfå sin laglott. Vänliga hälsningar,
Lawline RådgivareRådgivare