FrågaFAMILJERÄTTBodelning23/04/2012

Vad händer med bostadslån vid sambobodelning?

Jag står som ensam kontraktsinnehavare på min och min sambos bostadsrätt som skaffades tillsammans, jag står även som ensam gäldenär på skuldebrevet vad gäller banklånet som togs för att betala insatsen för bostadsrätten. Om min sambo döms rätten att bo kvar vid bodelning, vad händer då med skuldebrevet och reterande amorteringar och ränta?

Lawline svarar

Hej! Samboförhållandet regleras i sambolagen (SamboL), https://lagen.nu/2003:376. Enligt sambolagen är bostad som är anskaffad för gemensamt bruk att anse som samboegendom (3 §). Vid separation kan bodelning ske om någon av samborna begär det. Bodelningen skall ske med utgångspunkt i de egendomsförhållanden som gällde den dag då samboförhållandet upphörde (8 §). När er respektive andel i samboegendomen har beräknats (12 §) skall från vad en sambo äger av egendomen så mycket avräknas att det täcker de skulder som den sambon hade när samboförhållandet upphörde. Din skuld som är hänförlig till bostaden dras av direkt medan andra skulder (som ej har säkerhet i bostadsrätten) som ni eventuellt har endast får dras av om betalning inte kan erhållas ur annan egendom (13 §). Det innebär, att vid bodelning skall värdet av den, liksom era övriga gemensamma tillgångar i form av bohag, delas lika mellan er efter att skulder (och då särskilt de som är tagna med bostaden som säkerhet) har dragits av (13 §). Precis som du säger så är det mycket riktigt så att den sambo som bäst behöver bostaden har rätt att få den på sin lott. Det avgörande blir vanligtvis vem som skall ha vårdnaden om eventuella barn, i annat fall krävs synnerliga skäl för. Den sambo som får överta bostaden måste kompensera den andre för halva värdet. Dessutom är det så, att om den make som inte får behålla bostaden har en skuld med säkerhet i bostaden, är det en ytterligare förutsättning för övertagande att den sambon befrias från ansvar för fordringen eller att medel till att betala denna har säkrats (16 §). Vänligen,
Lawline RådgivareRådgivare