Efterarv

Min man och jag har två barn var, inget gemensamt. Han var änkling när vi träffades och hans barn hade avstått från sitt arv när deras mamma dog. Vilken arvsrätt har våra barn? Vi har skrivit ett inbördes testamente, men hans barns morsarv måste väl betalas ut om det händer honom något? Hur stor andel av vår gemensamma egendom är deras morsarv? 25% eller 33%

Lawline svarar

Hej! Om din man skulle avlida ska först arvet efter hans barns mor fördelas, 3:2 ÄB. Om hon & din man inte hade någon enskild egendom när hon avled så utgör hälften av din mans egendom kvarlåtenskap efter henne och ska utdelas till hans två barn, 2:1 ÄB. Om det funnits enskild egendom kan kvotdelen dock se annorlunda ut då den baseras på hur förmögenhetsfördelningen efter en bodelning vid barnens mors dödsfall såg/skulle sett ut. När arvet efter barnens mor fördelats återstår din mans kvarlåtenskap. Den kommer att utdelas i enlighet med testamentet. Det går tyvärr inte att fastställa någon procentsats av er totala egendom som utgör kvarlåtenskap från barnens mor då fördelningen av hennes arv sker innan en bodelning mellan er ska ske, 3:6 ÄB. ÄB (förkortning för Ärvdabalken) hittar du här: https://lagen.nu/1958:637 Hoppas svaret har gjort dig klokare! Vänliga hälsningar,
Lawline RådgivareRådgivare