Mönsterskydds skyddsomfång

Hej! Jag har en fråga angående en produkt som det finns designskydd på. Hur mycket behöver man ändra på en produkt för att det ska innebära att man inte kopierat originalet. Alltså längd, bredd, fästanordning, sömmar osv. Designskydd är väll bara för just exakt deras mönster?

Lawline svarar

Hej, Tyvärr går det inte att ge något entydigt svar på hur stora förändringar som måste göras i en produkt för att man inte ska riskera att göra intrång i en annan produkts designskydd eller mönsterskydd som det heter i juridiska termer. En produkt kan ha två typer av mönsterskydd. Ett oregistrerat skydd som ges om produktens utformning är ny och har ett visst mått av särprägel. Ett oregistrerat mönsterskydd ger endast skydd mot rena efterbildningar. En produkt kan under samma förutsättningar få ett registrerat mönsterskydd efter ansökan hos patent och registreringsverket (PRV). Är mönsterskyddet registrerat så ger det produktens design skydd mot andra produkter som inte ger ett annat helhetsintryck på en ”kunnig användare”. Denna kunniga användare är en fiktiv person med insyn i området för de produkter som bedöms. I 5 § mönsterskyddslagen (https://lagen.nu/1970:485) står följande att läsa: ”Mönsterrätten omfattar varje annat mönster som inte gör ett annat helhetsintryck på en kunnig användare än det registrerade mönstret. Vid prövning av mönsterrättens skyddsomfång skall hänsyn tas till det variationsutrymme som funnits för formgivaren vid framtagandet av mönstret.” Enkelt utryckt kan man säga att ett nytt mönster måste ge ett annat helhetsintryck än ett redan registrerat mönster för att inte göra intrång i det första mönstrets mönsterskydd. Även om intrång enligt mönsterskyddslagen inte skullen föreligga så är det värt att poängtera att det finns regler i marknadsföringslagen som kan hindra marknadsföring av en produkt som kan förväxlas med en redan befintlig produkt. Se 14 § marknadsföringslagen (https://lagen.nu/2008:486)
Benjamin Rönne-PetersenRådgivare