FrågaFAMILJERÄTTBodelning19/04/2012

Är minderåriga barns lösöre samboegendom och ska denna ingå vid bodelning?

Hej! Min sambo avled för några månader sedan. Vi har två gemensamma minderåriga barn och min sambo har två vuxna barn. Jag undrar om lösöre i våra minderåriga barns rum ska ingå som lösöre i kvarlåtenskapet? Alltså ska min sambons vuxna barn dela på möblerna i barnens rum samt deras dator, tv, spel, filmer...etc.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Barns lösöre som barnen äger genom att de har fått den i gåva, alternativt köpt för egna pengar, ska inte ingå i bodelning då detta är barnens saker. När det gäller möbler, dator, tv m.m. beror det ofta på hur gamla barnen är om man kan anse att de äger sakerna. När det gäller små barn är det ju ofta som så att det är föräldrarna som äger möblerna vilka finns i barnens rum, dessa ska då ingå i bodelningen. Det som barnen äger ska alltså inte ingå i bodelning medan det som man normalt skulle se som att föräldrarna äger, fast kanske används av barnen, ska ingå i bodelning och utgör samboegendom enligt 3 § Sambolagen (https://lagen.nu/2003:376#P3S). Något som kan vara bra att uppmärksamma är att då din sambo avlidit gäller att du kan begära att få bostad och visst bohag (om du anser dig bäst behöva detta), och om denna begäran anses skälig har du rätt att få denna egendom med avräkning på din lott (se 16 och 18 §§ Sambolagen, https://lagen.nu/2003:376#P18S1). Med vänliga hälsningar,
Emma LampeRådgivare