FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt19/04/2012

Lagligt hinder för att flytta vid delad vårdnad?

Finns det nåt lagligt hinder som gör det omöjligt att jag pendlar med barnen till deras skola då vi ska flytta 10 mil bort. Barnens far vägrar skriva på flytten för barnen och vi ser ingen annan utväg än detta. Tar bara 1 timme med tåg och jag jobbar även på samma ort. Barnen vill ju gärna flytta. //Jeanethe

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga. Jag förutsätter att du och barnens far har delad vårdnad om barnen. Vårdnad, boende och umgänge regleras i Föräldrabalken (FB) 6 kap, som du hittar här:https://lagen.nu/1949:381#K6. Den grundläggande principen i dessa frågor är enligt FB 6:2a att barnets bästa ska vara avgörande, och att hänsyn ska tas till barnets vilja med beaktande av barnets ålder och mognad. Särskild vikt ska tas vid barnets behov av en nära och god kontakt med båda föräldrarna. När båda föräldrarna har vårdnad om barnen krävs det i princip alltid ett gemensamt beslut om barnens personliga angelägenheter, såsom boende. Hänsyn ska dock även här tas till barnens egna vilja med beaktande av ålder och mognad. Detta framgår av FB 6:13 st. 1. Enligt Socialtjänstlagen 5:3 (https://lagen.nu/2001:453#K5P3) har föräldrar rätt att genom socialnämnden i kommunen få hjälp att enas om boendefrågor genom så kallade samarbetssamtal. Enligt FB 6:17a har föräldrarna även rätt till hjälp av socialnämnden för att träffa avtal om barnens boende. Det är även möjligt enligt FB 6:14a st. 1 att väcka talan i domstol för att rätten ska fastställa med vilken vårdnadshavare barnen ska bo. Domstolen kan bara besluta om vem barnen ska bo hos, inte vart de ska bo. Vänliga hälsningar Amanda Harrysson
Amanda HarryssonRådgivare