FrågaFAMILJERÄTTBodelning15/04/2012

Bodelning

Hej. Jag har separerat, är gift under betänketid. Lämnade gemensam lgh och tog ytterst lite saker med mig, min man har nästan allt möblemang, utemöbler, diskmaskin m.m kvar, han har bilen som står skriven på honom men billånet är vi bägge ansvariga för. Jag undrar hur en bodelning går till, vad har jag rätt till? Jag har fårr låna/köpa ihop nya möbler, ingår den summan i bodelningen?

Lawline svarar

Hej Före äktenskapet är mannen och kvinnan två självständiga rättssubjekt. Det innebär att ni har era egna tillgångar och skulder, utan varken samäganderätt eller något gemensamt ansvar. Detta ändras inte när ni gifter er, däremot får ni genom vigseln giftorätt i varandras egendom. Respektive make äger fortfarande sitt giftorättsgods och har som huvudregel rätt att själv fritt disponera över det, Äktenskapsbalken (ÄkyB) 1 kap 3 §. Giftorätten innebär däremot att vardera make har rätt att få hälften av den andre makens giftorättsgods vid äktenskapsupplösning, Äktenskapsbalken 9:1. *Bostaden:* med er gemensamma bostad avses den gemensamma lägenheten du refererar till, det gäller oavsett om det rör sig om en bostadsrätt eller hyresrätt, ÄktB 7 kap 4 §. Om ni båda innehar bostadsrätten respektive hyr lägenheten gemensamt, måste ni besluta tillsammans huruvida ni t.ex. vill göra en överlåtelse eller andrahandsupplåtelse. Även om det är din make som har hyresavtalet eller äger bostadsrätten så får han inte förfoga över den så att det går utöver dig. Ditt samtycke krävs för förfoganden som direkt eller i en framtid kan leda till att bostaden inte kan disponeras, t.ex. överlåtelse, uthyrning eller pantsättning, se ÄktB 7 kap 5 §. Detta gäller även då en bostad sedan en tid har upphört att vara gemensam bostad, som i ditt fall vid separation inför en förestående äktenskapsskillnad. Den make som bäst behöver bostaden kan vid bodelningens lottläggning kräva att få överta den gemensamma bostaden, ÄktB 11 kap 8 §. I en skälighetsbedömning tas hänsyn till t.ex. ålder, hälsa, resväg till arbetsplats, om ni har gemensamma barn och vem som i sådana fall har vårdnaden. *Bohag:* med ert gemensamma bohag avses ”möbler, hushållsmaskiner och annat inre lösöre som är avsett för det gemensamma hemmet”, se ÄktB 7 kap 4 § st 2. Dvs allt som du nämner inräknas. För både bostaden och bohaget saknar det betydelse om det är giftorättsgods eller enskild egendom. Syftet med kravet på samtycke är att makarna ska samråda med varandra för att skydda mot överraskande förfoganden. Skulle din make förfoga över bostad eller bohag utan ditt samtycke kan du, inom 3 månader från att du fick reda på det, väcka talan om att avtalet ska gå tillbaka, se ÄktB 7 kap 9 §. *Bilen:* Vid bodelning kommer bilen tas upp som en tillgång på din mans sida men du har likaväl rätt till hälften av värdet av bilen (11 kap 3 § ÄktB). *Bodelningen:* I ÄktB 10 kap 1 § framgår att giftorättsgods ingår i bodelning. Enligt ÄktB 9 kap 2 § st 1 ska bodelning göras med utgångspunkt i egendomsförhållandena den dag då talan om äktenskapsskillnad väcktes, d.v.s. då ansökningen kom in till domstolen. Det är alltså i princip enbart det giftorättsgods som vardera maken har vid denna tidpunkt ska ingå i bodelningen, ÄktB 11 kap 2 §. I grova drag kan bodelningsprocessen beskrivas enligt följande: Först utreder man vilka tillgångar och skulder du och din make har, jag rekommenderar er att då göra en bouppteckning, se ÄktB 9 kap 7 §. En bouppteckning fungerar som ett bevismedel om vilka egendomsförhållanden som rädde vid den kritiska tidpunkten. Sedan ska man ta ställning till vilka av tillgångarna som ska ingå i bodelningen och slutligen sker en fördelning av egendomen mellan makarna genom lottläggning. Äktenskapsbalken: https://lagen.nu/1987:230 Med vänliga hälsningar
Mohamed Hama AliRådgivare