Samboavtal om att gemensam bostad inte ska utgöra samboegendom

Hej. Jag är sambo med en man som har stora kronofogdeskulder. Han har fyra barn. Jag äger fastigheten, inköptes 2007, står för samtliga lån och lagfart. Bostaden köptes för gemensamt bruk och min sambo betalar sin del av hyran. Min fråga är: Om min sambo skulle gå bort, vad händer då? Kan jag skydda mej genom att skriva ett samboavtal och avtala bort bodelning på fastigheten? Vi har ett inbördes testamente där min sambo i första hand kommer att ärva mej och hans barn i andra hand. Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Då bostaden förvärvats för gemensamt bruk utgör den samboegendom och ska ingå vid en framtida bodelning, se 3 och 8 §§ i Sambolagen (https://lagen.nu/2003:376#P3S1) och alltså delas upp mellan er efter avräkning av skulder (i första hand sådana skulder som är hänförliga till samboegendomen, se 13 § Sambolagen). Men precis som du nämner finns möjligheten att skriva ett samboavtal om att bostaden inte ska räknas som samboegendom, utan som din enskilda egendom och att denna således inte ska ingå i en framtida bodelning. Detta avtal ska upprättas skriftligen och undertecknas av er båda, se 9 § Sambolagen. Vänliga hälsningar,
Emma LampeRådgivare