Laglott

Mina barns pappa avled för snart 2 år sedan. Han och jag var skilda. Bodelning har gjorts efter hans bortgång. Han ägde en bostadsrätt tillsammans med sin sambo. Mina barn, 2 myndiga, 2 omyndiga, har begärt att få ut sin laglott. De hade ett testamente om att de skulle ärva varann vad gäller lägenheten. Hon är inte dödsbodelägare, utan legatarie. Mina barn är dödsbodelägare. Finns några möjligheter för smbon att förhala/förhindra att barnen får ut sin laglott? Hon "håller sig undan", svarar inte i telefon etc när vi försäker nå henne för att bodelningen ska avslutas. Tacksam för svar. Bästa hälsningar Eva Morrissey

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Dina barn är den avlidnes bröstarvingar och har rätt att, oavsett testamente, få ut sin laglott. För att få ut laglotten ska dina barn klandra testamentet. Det finns inte något den avlidnes sambo kan göra för att förhala eller förhindra denna process. En bouppteckning över den dödes tillgångar och skulder ska upprättas och tillgångarna fördelas. Om ni inte kan komma överens kan tingsrätten utse en boutredningsman som gör själva bouppteckningen, läs mer på www.domstol.se. Hoppas mitt svar har hjälpt dig! Med vänliga hälsningar
Kerstin EifrémRådgivare