FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt10/04/2012

Barns umgänge med annan än förälder

Hej, Jag är gift och har 2 omyndiga barn, bor tillsammans med mamman (frun). Kan hon kräva att barnen skall umgås med sina föräldrar och farföräldrar om jag vägrar? Jag anser inte att miljön hos dem är lämplig för mina barn.

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga. Frågor om vårdnad, boende och umgänge finns reglerat i 6 kap. föräldrabalken (FB). Utgångspunkten är att barnens bästa ska vara avgörande vid alla sådana beslut. Det framgår av 6 kap. 2 a § FB. Av 6 kap. 15 a § FB framgår det bland annat att socialnämnden får besluta om umgänge mellan barnen och någon annan än en förälder. Sådant som ska beaktas är barnens behov av umgänge med sina morföräldrar och farföräldrar och andra som står barnen särskilt nära. Det framgår vidare av 6 kap. 15 § att vårdnadshavare har ett ansvar för att barnens behov av umgänge med närstående tillgodoses. Om en vårdnadshavare inte tar sitt ansvar i ett sådant fall är det socialtjänstens uppgift att försöka få vårdnadshavaren att se till barnens behov. Om barnen tidigare har haft en nära och god kontakt med sina morföräldrar och farföräldrar kan socialnämnden väcka talan. Det kan göras om en förälder motsätter sig umgänge och det skulle gå ut över barnen om kontakten avslutades. Med vänliga hälsningar, Samira Kousha
Samira KoushaRådgivare