Affärsmässigt motiverad överlåtelse

Vad gäller om man ger gåva från företag till privat person som ej har någon koppling till företaget. Är införstådd med vad som gäller mellan privat personer då det i regel ej blir någon skattkonsekvens. Gäller det liknande regler för företag?

Lawline svarar

Hej. Tack för din fråga! I skatterättssammanhang finns något som kallas uttag ur näringsverksamhet. Regleringen av sådana uttag finns i inkomstskattelagen (https://lagen.nu/1999:1229) 22 kapitlet. Det du beskriver i din fråga, ett företag som överlåter en tillgång utan ersättning, är ett bra exempel på ett dylikt uttag. Detta framgår i inkomstskattelagen 22 kapitlet 3 §. Effekten av uttaget blir enligt inkomstskattelagen 22 kapitlet 7 § att tillgången ska behandlas som om den hade avyttrats mot ersättning som motsvarar marknadsvärdet. Här finns således en skattekonsekvens, som benämns uttagsbeskattning, för företaget. Det finns dock ett undantag. I det ovan nämnda lagrummet, inkomstskattelagen 22 kapitlet 3 §, kan man läsa att överlåtelsen inte utgör ett uttag om den är affärsmässigt motiverad. Exempel på vad som är affärsmässigt motiverat är sponsring samt gåvor till övrig reklam om detta medför att företaget exempelvis får fler kunder, kommer in på en ny marknad eller för ökat renommé. Om överlåtelsen är affärsmässigt motiverad utgör den således inte uttag och uttagsbeskattning blir följaktligen inte aktuellt. Istället kommer överlåtelsen utgöra en gåva. Enligt huvudregeln i inkomstskattelagen 9 kapitlet 2 § är gåvor inte avdragsgilla. Om gåvan däremot sker i form av bidrag eller sponsring kan avdrag ändå vara aktuellt. Dock kan ett företag inte sponsra vad som helst och sedan göra avdrag utan det är en möjlighet som har tolkats restriktivt av domstolarna. I praxis har bidrag till politiska partier inte ansetts avdragsgilla. Däremot har ett förpackningsföretag fått avdrag för sitt bidrag till en renhållningskampanj. Avgörande i frågan om bidraget ska anses vara avdragsgillt eller inte för givaren är om bidraget kan anses som en utgift för inkomsternas förvärvande och bibehållande. Sammanfattningsvis utgör en överlåtelse från ett företag till en utomstående privatperson enligt huvudregeln ett uttag vilket medför uttagsbeskattning för givaren. Om överlåtelsen däremot var affärsmässigt motiverad föreligger inget sådant uttag utan reglerna om gåvor blir istället aktuella. Gåvor är i regel inte avdragsgilla om det inte rör sig om bidrag eller sponsring som medför bibehållna eller ökade inkomster för givaren. Bästa hälsningar //Johan Wahlbom
Johan WahlbomRådgivare