Regler angående värdepappersrörelser

Hej. Vad finns det för krav för att få starta egen verksamhet där man säljer fonder (och eventuellt andra värdepapper)?

Lawline svarar

Hej

För att få bedriva handel med värdepapper (s.k. värdepappersrörelse) så krävs det i huvudregel ett tillstånd från Finansinspektionen (se Lag om värdepappersrörelse 1 kap. 3 § http://lagen.nu/1991:981). Det finns vissa undantag från denna huvudregel. Exempelvis så behövs inget tillstånd för handel mellan bolag inom en koncern (undantagen står listade i 1 kap. 3a - 3e §). För att ett tillstånd skall meddelas så finns det i lagen ett sundhetskrav. Verksamheten skall bedrivas ärligt, skyndsamt, med erforderlig skicklighet osv. (se 1 kap. 7 §). Ett tillstånd att driva värdepappersrörelse får meddelas kreditinstitut samt svenska aktiebolag och utländska företag som inte är kreditinstitut. Dessutom finns det regler som anger att styrelsen måste bestå av minst 5 ledamöter och inneha den kunskap och erfarenhet som erfordras (2 kap. 1 och 4 §§). Det finns även minimiregler om bolagets startkapital beroende på verksamhetens art.

Detta är ett axplock av de regler som återfinns i lagen. Mitt råd är att du hör av dig till Finansinspektionen för ytterligare information. Där kan du även ställa mer preciserade frågor om de krav som ställs på den verksamhet som du avser att bedriva.

Med vänlig hälsning

Rådgivare